Dub Spencer & Trance Hill / William S. Burroughs IN DUB

Release Date: August, 2014
バロウズとダブで中毒
正直言うと、William S. Burroughsの作品を本気で読んだことも、聴いたこともないが(映画「裸のランチ」は観たが…)、とにかく彼が(常人からすると)空中分解をしているような狂気にありながら、異様な存在感と説得力を持つ存在であることだけは理解していた。彼は、戦後のアメリカのビート・ジェネレーションの中心人物とされ、ビートカルチャーにおける、「改革主義」「非物質主義」「トランスジェンダー」「実験的ジャンキー」「宗教趣味」などと言った要素を、自身の妻殺しという体験を伴えて体現しているような人らしい。
彼の「音楽的」な貢献といえば、ポエトリーリーディングの録音であり、彼特有のリズム感や陰影などに加えて、録音テープのカットアップによる音声コラージュ的なアプローチも独特である。そんなバロウズの音声をフィーチャーしながら、スイスのダブ・バンド、Dub Spencer & Trance Hillがバロウズの生誕100周年を記念して作成したのが、このアルバム。Dub Spencer & Trance Hillはこれまでにも色々なアーティスト(The ClashやDeep Purpleなど)の作品をダブ解釈してアルバムなどをリリースして来たバンドだ。ただし、今回のアルバムはそれまでのような単なるカバーアルバム的な感じはなく、異次元にまで広がるダブサウンドの濃溶液の中でバロウズのスポークンワーズが浮かんでは沈みの繰り返しをしながら、心地よく溺れているように聴こえる。レゲエの快楽に電子宇宙の浮遊感、バロウズの恍惚と怒りと混乱の肉声が呪文のように渦巻く世界。非常に中毒性の高い要注意作品である。
Burroughs & Dub Addict
To tell the truth, I am not much acquainted with William S. Burroughs’ literatures or with his spoken words performances. However, it is my understanding that he has this self-disintegrating insanity in himself, while being grotesquely a strong figure with so much of explicitness at the same time. He is known to be one of the main figures of Beat Generation, which is a group of American post-World War II writers who had inspired elements of “Beat Culture”: innovation, anti-materialism, transgender, drug experimentation, pro-religion, etc. It is said that Burroughs’ experience of killing his second wife by his gun had lead him to embody such elements of “Beat Culture”.
The recordings of his poetry reading performances, cut up into bits, creating voice collages have unique rhythms of deep and shallow, and they are counted as a type of “musical” contribution done by him. A Dub band called Dub Spencer & Trance Hill from Switzerland features such voices of Burroughs in their album, in his memorial 100th birth year. The band is known for releasing albums featuring Dub-interpreted tracks of well-known artists’ (like The Clash and Deep Purple) works. However, in this album’s case, it does not sound like a mere parody stuff. Burroughs’ spoken words seem to drown and buoy lusciously in the concentrated solution of Dub sounds which diffuse over to another dimensions of unknown. In this album, one can experience bliss of deep Reggae grooves and anacatesthesia in electronic universes, together with Burroughs’ speech of ecstasy, anger, and confusion rolling in spirals like a chant. It is very addictive that you would have to be careful.
Helio Parallax

NY発→東京経由 Sci-Fiダブ
これは、説明が難しい1枚。Takuya NakamuraとMarihito Ayabe(Chimp Beams)という日本人2人にJosh Wernerの3人によるプロジェクト。Takuya Nakamuraはトランペットやキーボードその他電子楽器周りで、Josh Wernerはベースをはじめとするストリングス系、Marihito Ayabeはダブとプログラム系という役割なのだろうが、3者の関係をつなげているのは、やっぱりダブということになるのだろうと思う。アルバム全体として、Sci-Fiな雰囲気を出してはいるが、おもしろいことに、なるべくコンピュータを使わずに、演奏をすることを心掛けて作られたらしい。
冒頭の曲からリー・スクラッチ・ペリーじゃないけど、ダブダブなレゲエの流れがありながら、最後は、ビリー・ジョエルの「ストレンジャー」のイントロみたいなトランペットで落ち着くという妙な展開がある。アルバム曲の半分くらいは、Takuya Nakamuraのトランペットをフィーチャーした、ジャズ風味が漂う、ダブ・サウンド。ただ、日本人2人が参加しているということもあり、端々に日本的なエレクトロの香りも感じる。「Soft Blind Pony Ride」という曲は、あのPerfumeを思わせる、エレクトロ・女性ヴォーカルに、メロディもそれらしき、ジャパニーズ・テクノポップの雰囲気を持たせている。総じて言うと、ダブを多用しながらも、J-POPとジャズが交差し、80年代のAORのような雰囲気で、トランペットやオルガンを使った黄昏ハービー・ハンコックのような曲が月世界的で、程良く電子的だったりする、とでも言いましょうか。自分でも書いていて、意味不明だが、そんな世界観。ただ、好みのツボにはまると、ちょっとクセになるアルバムでもある。
Sci-Fi Dub from N.Y. via Tokyo
It is quite difficult to explain about this album. The members of this project are, Takuya Nakamura, Marihito Ayabe, and Josh Werner. Takuya Nakamura, a Japanese producer living in New York plays trumpet, keyboards, and manages other electronics; Josh Werner plays bass and other string instruments; and Marihito Ayabe, a member of Japanese Hip Hop group, Chimp Beams is in charge of dub sound and programming. I guess that Dub is the main factor which connected these three musicians’ relationship together to start the project. It is true that the album as a whole has a Sci-Fi feeling, but interestingly, the project members had tried their best of being less dependent on computers, and they rather played their instruments by themselves.
The opening track starts with reggae oriented dub tune, say it’s a Lee Scratch Perry-ish part, but it resumes with trumpet’s sound which reminds me of the intro of Billy Joel’s “Stranger”. Most of the tracks in the album features Takuya Nakamura’s trumpeting, and are Jazzy Dub style. But, interestingly enough, since two members of the project are Japanese, I think there lie a slight flavor of Japanese Electro in some of the tracks. In “Soft Blind Pony Ride”, a female vocal is featured well like an electronic vocal of Japanese Techno Pop group, Perfume, and the lines do sound oriental also. It is still difficult to express the album’s style in simple words, but let me try. The overall effect is Dubby, and some parts are like Japanese Electro intersecting with Jazz, and some other parts are like Herbie Hancock in twilight with sounds of trumpets and organs, creating 80’s AOR feeling, and they all swimming in a pool of electronic and lunar world atmosphere. Anyhow, if anything clicks inside you when listening to this album, I think it might keep you entertained more and more afterwards; and that, I say is the strange thing about this album.