Brian Reitzell / Auto Music

Release Date: May, 2014
シネマ・イン・トランスレーション
ソフィア・コッポラ監督映画の多くの音楽に携わって来たBrian Reitzellの初となるソロアルバム。ただ、ここに収録の多くの曲は純然たるアルバムとして計画立てられて作られたものというよりは、映画音楽に携わるにあたって、ロックバンド出身の彼が実験的に映画向けの音楽の制作をし、それらを集めた感じの内容になっているらしい。確かに、楽曲のほとんどは、映画音楽を意識したような感じのインストだが、彼自身のバックグラウンドや自分の好きな映画から得た美意識みたいなものが織り交ぜられているエクスペリメンタル感は否定できない。
ソフィア・コッポラ映画の中で音楽の部分で印象が強いのが、やっぱり、アカデミー賞受賞作の「ロスト・イン・トランスレーション」のマイブラのKevin Shieldsの参加によるものだろう。そもそも、この映画にKevin Shieldsが参加可能になったのもBrian Reitzellの尽力あってのことらしい。そして、このアルバムの1曲目にもKevin Shieldsは参加しており、ジリジリと白い光のシャワーを思わせる「Last Summer」という楽曲に爽やかな灼熱のエッセンスを加えている。それ以降の楽曲は、90年代初頭のシューゲーからブリット・ポップ辺りを思わせるギターサウンドがある一方、レトロに感じるシンセ系のシネマティック音楽が主となる。オルガン、メロトロン、ボウ・ピアノ、メロディカ、ヴィブラフォン、ムビラなどの楽器の音をシンセのオブラートで包み込み、新旧映画のフィルムが折り重なり、光がダンスをするような音楽とでも言おうか。Brian Reitzell自身は小津安二郎の映画を好み、このアルバムでも「Ozu」が題名につけられている楽曲が2曲ある。更に、勅使河原宏監督の「アントニー・ガウディ」からインスパイアされた楽曲「Gaudi」では尺八を思わせる音も流れて来る(ただし、Rhodesピアノも楽曲の中では使われているという…)。そのほか「ミツバチのささやき」「2001年宇宙の旅」「惑星ソラリス」など、今回のアルバム楽曲に影響を与えた映画がいくつもあるらしい。また、アルバムのタイトル曲でもある「Auto Music」の1と2は、雰囲気としてはクラフトワークの「Autobahn」に近く、Jupiter 8が楽曲中にも使われている。ただし、クラフトワークの「Autobahn」ほどミニマルでもなく、やはり、収録されている2バージョンとも、車がトンネルの中や、自然の風景がきれいな高速を走っているような映画のワンシーンを思わせる感じだ。また、日本盤のボートラの「Game Over」も文字通り、レトロなゲーセンのゲームオーバー感を表現したトロンな世界で個人的には好きだったりする。
ただ、総じて言うと、やっぱりソフィア・コッポラの「ロスト・イン・トランスレーション」がそうであったように、ほんのりとした光や浮遊感を感じさせるシンセ音と、心のざわめきに似たギター音が霊的レベルで少しだけ日本の美的感覚とつながっているような、そんな印象を受けるアルバムでもある。
Cinema in Translation
This album is the first solo album of Brian Reitzell, now known well as a music supervisor for most of Sophia Coppola’s films. However, it seems that Brian Reitzell had not prepared all of the tracks in purpose of making an album piece, saying they are rather like the collected results of his experimentation on film track creation. It is true that most of the tracks do sound like soundtrack music for films, but at the same time, they seem to have some experimental aspects resulting from a mixture of the music linked with his background –he had been a member of a Rock band in the early 90’s- and artistic inspirations that he has picked up from his favorite films.
The most well remembered music in Sophia Coppola’s films would be the Oscar winning film, “Lost in Translation” which had Kevin Shields of My Bloody Valentines involved in the soundtrack. Brian Reitzell is the very person who had invited Kevin Shields to the film project. Kevin Shields appears in the first track of the album, the track called “Last Summer”, which makes you feel the pouring shower of white light, and can find that he adds crispy and sizzling essence to the music. The other tracks feature guitar sounds of Shoegaze or Britpop of around early 90’s, while the others feature synth sounds creating the feeling of cinematic nostalgia. Such sounds are of an organ, a mellotron, a bowed piano, a melodica, a vibraphone, and a mbira wrapped up with silky synth sounds that enables us to see lights of old and new cinemas lie on top of each other to dance around. Brian Reitzell seems to be fond of Yasujiro Ozu (a Japanese pre-and-post war film director, whom known for being influential worldwide for his style, aesthetics, and themes) and there are two tracks featuring “Ozu” in their titles. Moreover, the track “Gaudi” is said to be inspired by the film called, “Antonio Gaudi” directed by Hiroshi Teshigawara (another Japanese director) and I hear vague sound of Shakuhachi (a traditional Japanese bamboo flute) with Rhodes piano played around it. It is also quite fascinating to know that Brian Reitzell names more film titles such as “The Spirit of Beehive”, “2001: A Space Odyssey”, and “Solaris” as his reference to the production of the album. The two tracks with the album’s title, “Auto Music” has the feeling of Kraftwerk’s “Autobahn” and Jupiter 8 is being used. However, both tracks are not as Minimal as Kraftwerk’s “Autobahn”; they are more like the tracks that make you visualize vividly some film-like scenes in which a car runs in a long tunnel or in a highway viewing beautiful mountains. And my favorite is the extra track, “Game Over” included in Japan version album. The track is with typical GAME OVER sounds, those I have heard a lot in old game centers, the ones found like in the film, “TRON”.
So, I should say that as a whole, similar to Sophia Coppola’s “Lost in Translation”, this album seems to have an atmosphere of sheer lightness and floating feeling of synth sounds and uneasy guitar sounds, maybe linking spiritually to Japanese aesthetics. Quite interesting.
スポンサーサイト
Solvent / New Ways

Release Date: February, 2014
モジュラー・シンセ愛
自身がプロデュースするモジュラーシンセのドキュメンタリー映画なるものの、サントラ盤。この映画を見てはいないが、きっと、シンセ・マニアには興味深い内容になっているのだと思う。ブルーレイなどもあるようなので、興味のある方にはぜひ。ジャケの中面には、色々と技術的なことも記載されているので、そこにあるキーワードも交えつつ各曲の紹介をする。
1. バグパイプのような電子的に割れたトランペット音+ロケットの噴射音
[Make Noise Phonogene+MFB Urzwerg]
2. 大きな蜂が縦横無尽に飛んでいるようで、アシッドで酔う感じ
[06B Tibre Mod (Modcan)+ Wave Folder(STG Soundlab)で波形整形]
3. スペイシーなシンセが走り、クラフトワークのヨーロッパ特急に対抗して、銀河鉄道999という感じ
[Moog System15+Toppobrillo Quantimator+MFB Triple-VCO+907 Fixed Filter Bank (Moog)]
4. ドレクシアのような真空管を思わせる歪んだボヨボヨ音
[Sound Of Shadows (Flight Harmony)]
5. 若干グリッチ
[Cylonix Cyclebox]
6. 確かに象のようなバスンバスンという重量を思わせるベースに重たげなメロディ
[Intellijel Dr. Octature VCF]
7. 重めだが、クラフトワークのブーンチャックな音とキックが効いている
[22B Blacet/Wiard Miniwave (Modcan) + WMD Geiger Counter]
8. 喜多郎的な美麗シンセにチャカポコしたリズムが森の小動物の祭のよう
[Make Noise Rene]
9. 流れる牧歌的なシンセメロでクラフトワークのアウトバーンをもっと明るくした感じ。
10. ベースの音がビリビリ言う感じ
[Delay-CV-In (Modcan 30B)]
11. オーガニックなポワンポワンとしたオルガンの音やのこぎりで出す幽霊の音みたい
[MMG + 2-voice Optomix]
12. アシッドな、うねるようなシンセ音にチュンッチュンッというリズムパターン
何が良いかと言えば、全曲、音質がとてもクリアでクリーン。これは、かなりのポイントで、恋に落ちてもおかしくない美しさ。あと、上記の説明では、わかりにくいが、どの曲も古臭く退屈なシンセポップという印象が薄いので、シンセ・マニアでなくとも、ひとつのエレクトロ作品として楽しめる。
Love for Modular Synthesizers
This is a soundtrack album for the documentary film that has been produced by the artist himself, dealing with techniques of modular synthesizers. I have not seen the film yet, but it is possible to imagine that devoted fans of synthesizers will love the film. It is fortunate that it is available in DVDs and Blu-rays, now. There are some technical comments written for every tracks of the album on the inner pages of the CD cover; so I will pick up some keywords from there and note them together with my musical comments on each tracks.
1. trumpets’ sound slightly crackled resembling bagpipes’ sound + rockets’ blast off sounds
[Make Noise Phonogene+MFB Urzwerg]
2. large bees buzzing all around, creating ACID-sickness
[06B Tibre Mod (Modcan)+ Wave Folder(STG Soundlab)]
3. stellar sound run by synthesizers and resembling Kraftwerk’s “Trans-Europe Express”, but rather like “Galaxy Express999” (a famous Japanimation)
[Moog System15+Toppobrillo Quantimator+MFB Triple-VCO+907 Fixed Filter Bank (Moog)]
4. Drexciya-like flabby sounds or sounds reminding me of vacuum tubes
[Sound Of Shadows (Flight Harmony)]
5. a little bit of glitch
[Cylonix Cyclebox]
6. I hear elephants walking with thuds, along with heavy bass
[Intellijel Dr. Octature VCF]
7. a little bit heavy version of Kraftwerk’s Boom-Chack with good kicks
[22B Blacet/Wiard Miniwave (Modcan) + WMD Geiger Counter]
8. Kitaro’s exquisite synth sound, combined with sounds of burbling and chattering ending up as a whole, sounding like a festival of small animals in woods
[Make Noise Rene]
9. a cheerful version of Kraftwerk’s “Autobahn”
10. bass sounds of bzzzzt and zzzzt
[Delay-CV-In (Modcan 30B)]
11. spooky and organic wining sounds
[MMG + 2-voice Optomix]
12. ACID + rhythm pattern of cheep-cheep sound
What impressed me the most about this album was the clearness and cleanness of its sound. This point is the very point that I would like to recommend on. You could fall in love with it. Moreover, every tracks do not sound as out dated or boring as most of synth pop works may sound, so it is well entertaining also to listen as a type of Electro album.