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Biosphere / Departed Glories

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Release Date: September, 2016


ポーランドの森にて

90年代初頭から多くのテクノ~アンビエント作品をリリースしてきたBiosphere。本作はフィジカルでのアンビエント作品としては、2011年の東日本大震災の際の福島原発の爆発からインスパイアされた「N-Plants」以来となる。滞在していたポーランド、クラクフのヴォルスキという森に13世紀の中世時代に存在したブロニスラヴァという女王がタタール人の襲撃から逃れるため、潜んでいたという話を知った彼は、その女王が森の中で聞いた音に思いをはせ、このアルバムを作ったということらしい。アルバムのジャケット写真には民族衣装をまとうアルメニア人の女性をフィーチャーし、収録曲においてはロシアや東ヨーロッパの民族音楽を巧みに織り込んでいる。

アルバムは、森の精霊たちが朝靄のカーテンを少しずつ開けて、日差しがゆっくり差し込むような「Out Of The Cradle」から始まる。続く「Wyll And Purpose」は運命の重さを予言するような光の言葉を感じる曲で、確かに神的な響きのあるタイトルなのだが、キリスト教系ラジオ局のWYLLとひっかけた感じが確信犯的だ。「Free From The Bondage You Are In」「With Their Paddles In A Puddle」では、東ヨーロッパの民族音楽の歌唱が目の回る空間のなかで乱反響しているようなアンビエント曲。個人的に一番、心を打たれた曲は「Than Is The Mater」で、圧倒的な深さのベース音があらゆる悲しみを飲み込んだ息遣いのごとく、全身を肉体的な温かさで震わせる。その他多くの曲で東ヨーロッパ民族音楽の歌声がBvdubのエンジェリック・ヴォイスのように聞こえるが、「Aura In The Kitchen With The Candlesticks」だけでは、それがアコースティックに包まれ、蝋燭の灯のもとで奏でられるエレジーに変容する。アルバムタイトルの「Departed Glories」は聖書のサムエル 4:21にある「栄光はイスラエルを去った。神の箱が奪われたからです…」から来ていると思われ、心の苦痛を押し殺すようなダークアンビエントとなっている。ポーランドの森というと、アンジェイ・ワイダの「カティンの森」を連想するが、それだけでなく時代を超えて、そこに棲むあらゆる精霊と共に多くの悲しみを抱く森だということを教えてくれるアルバムだ。








In the Woods of Poland

Back since the early 90’s, Biosphere is known for releases of Techno~Ambient works. This would be his latest physical format album since “N-Plants” (2011) which has been created by being inspired from the explosion of Fukushima’s nuclear plant caused by Japan’s great earthquake disaster of 2011. During his stay in Krakow, Poland he has been told a story that a Polish medieval queen, Bronislawa (13th century) escaping from Tartar invaders, has hidden in Wolski woods which is located near his place. It is said that this album has been created by turning his thoughts on the sounds that the queen may have listened to in the woods then. The cover art of the album features a photograph of a woman in Almenian native costume, and Russian and East European folk songs are blended ingeniously in the tracks of the album.

The album opens with “Out Of The Cradle” in which a sunlight gradually streams in as spirits of the woods slowly open the curtain of a morning mist. The following track’s title, “Wyll And Purpose” may sound sacred by itself - and makes it sound more so, for WYLL even stands for Catholic radio station – and is like a piece that makes us realize the words of the light that foretell how heavy our destinies may weigh. “Free From The Bondage You Are In” and “With Their Paddles In A Puddle” are Ambient tracks in which East European folk songs diffuse in echoes within whirling atmospheres. The bass of such a consuming depth in “Than Is The Mater” swallows every sorrow, breath by breath and makes whole of your body tremble in somatic heat. East European folk songs featured in many other tracks may ring angelic voices that may well be found in Bvdub’s works, but they are draped by acoustics in “Aura In The Kitchen With The Candlesticks”, so emerges to be an elegy played under a candle light. “Departed Glories”, the track that stands for the album’s title is a Dark Ambient that represses agonies of souls, and may be referring to the Bible’s verse, Samuel 4:21 saying “The glory is departed from Israel: because the ark of God was taken …”. I would always remember of Andrzej Wajda’s film, “Katyń” when Polish woods come across to my mind, but this album may let you understand that they transcend generations and embrace a manifold of grief together with various spirits that dwell there.
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Periskop / Immerse (2015)

Release Date: Jul. 2015



Uボートの心象

Danny Kreutzfeldtは2002年頃からアンビエント~ダブテクノ作品をリリースしてきたデンマークのアーティスト。最近では、Periskop名義での作品が主となっており、その音楽はインダストリアル・ダブテクノ、ダーク・アンビエント、そしてサブマリン・ノイズとも表現されている。なるほど、Periskopとは、潜望鏡を意味し、そこからも彼のサブマリン(潜水艦)への思い入れが感じ取れる。本アルバムタイトルも「浸す」という意味なので、なおのことだ。

本作は1時間に及ぶ、ダブテクノやドローンがシームレスに織なすマスターピース的な作品。アルバム冒頭から、遠くの雷の響きを鈍く感じると、それがダブテクノに移行し、立ち込める空気の重さに圧迫されるようになる。次第に不穏な空襲の残響が忍び寄り、先ほどまでの雷音は爆弾が投下されている音だということを知る。目を開けると天井の灯りがブランコのように前後に揺れ、催眠術の時間がまだ続いていることに気づく。優しい眠りにつきたいが、コンクリートの上で壊れた機械が引きずられる音がそれを邪魔している。そして、脈打つ血管の中では電車がブレーキをかけながら往来している。いつしか、誰かの記憶の中に入り込み、細切れとなった素朴な日常の営みの中にも、心が浮遊するのを感じている。やがて、嵐の後の海原で倒木の欠片と共に波に揺られ、砂利のような雨粒を顔に感じる。雨音は銃声を引き連れ、意識をかき消す電磁場の箒が脳内をかき乱す。不規則な脈の音が聞こえ、未知の液体が血管の中を這いずり回る。とうとう空が開けて、底が見えないほど高くに吊るされ、風に大きく揺られたかと思えば、次は巨人が住む洞窟に沈んでいる自分を感じる。シャーマンの囁きと共に、恐怖と甘美のカミソリが入り混じる螺旋の渦に巻き込まれるが、最後は荒野で孤独に震え、砂と共に朽ち消えて行く。こうやって、ひとつの戦争映画の精神世界が時間の経過と共に描かれているような、そんな作品である。





U-boat Imagery

Danny Kreutzfeld is a Danish producer who has been active since 2002, by releasing few Ambient / DubTechno tracks. His recent works mainly appear under the alias, Periskop and the music is described as “Industrial DubTechno”, “Dark Ambient”, or “Submarine Noise”. It is understandable that he must be quite in to submarines, for Periskop may stand for periscope; and even the title of the album is “Immerse”.

The album is an hour long masterpiece in which DubTechno and Drone interweave seamlessly. As it opens, a dull peal of thunder rolling afar turns into DubTechno, and the filling air gets heavier with pressure. Then disquieting reverberations of an air raid approach close, and realize that the thunder roars being heard were actually these bombing sounds. Opening your eyes, you would see a lamp hanged from the ceiling; it sways back and forth like a swing, and you find yourself still being hypnotized. Wishing to sleep in this gentleness, but the noise of broken machines being dragged on a concrete ground never allows that to happen. Even in your pulsating veins, trains go by with their brakes on. Then as you sneak in to someone’s memory, your heart floats around while you hear artless everyday life is being fractured in pieces. Now floating in waves with clattering chips of fallen trees after the storm, raindrops like pebbles fall on to your face. Rainfalls bring along gunshot sounds, and brooms of electromagnetic fields stir in your brain to erase your consciousness. Then your blood pulse beats irregularly as an unidentifiable fluid streams in your veins. Suddenly sky opens above, but you are hanged so high that no bottom could be seen. The body swings so hardly by the wind, but soon sinks into a cavern of a giant. Sherman whispers, and razors of fear and sweetness interweave in a spiral that drags you into itself. The end to all of this comes as you shiver in a solitude of a wasteland, rusting away along with sands. It is as if a spiritual macrocosm of a war film is being illuminated in this one piece.
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Author:313UFO
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