Lee Gamble / Koch (2014)


Release Date: October, 2014
古く、惨めなサブカルチャー
既に去年の段階で、称賛を浴びたLee Gambleのアルバム「Koch」。古くは、Heckerの「Sun Pändamonium」やNHK、最近ではObjektの作品をリリースしているPANから、彼は2012年に既に放射性崩壊のような音楽をリリースして話題となっていた。そして、このアルバムによりAndy StottやActressと共にその名が語られるようになり、電子音響の新しい地平線がまた広がったと評されるまでになった。
多くのレビューにも書かれているように、ビートの深さや重さや、その実態というよりは、その魂の部分のみが音楽のスープの上澄みのようにすくい取られて、ドロドロに溶かされた別の音楽の溶液に混ぜられたような感じとでも言おうか…。そんな音楽がアルバム全編を通して流れる。一見、それは、Burialのような(HyperdubのコンピレーションにLee Gambleは曲を提供していることもあり)ダークな荒廃感に包まれているが、耳を澄ますと、遠くでこれまでフロアを揺るがして来た、あらゆる音楽の亡霊がうめき声をあげながら彷徨っているのを感じる。
印象的なのは「古く惨めなサブカルチャー」という言葉が泥水の中でつぶやかれているような曲、「You Concrete」。この言葉はまるで、アルバム全体に呪いをかけているかのようだ。「Head Model」は骨が砕かれ、瀕死の状態のModel 500が北極海の氷の下に沈められているような曲で、「Hmix」はJeff Millsの宇宙船が放射能に汚染された沼にはまり、徐々に崩壊して行くような音楽だ。「Frame Drag」のようなアンビエントな曲にしても、そこにあるのは腐食した空間で、しまいにはその位相がズレ、狂気の地平に辿り着く。「Voxel City Spirals」のようなグリッチな曲にしても、機械はクリーンな空間ではなく、自分の臓器と夢のなかで暴走するかのように表現されている。ダブテクノの片鱗を見せる「Jove Layup」などのような曲においても、テクノの秩序は徐々に砕かれて、不毛な地平線に崩れ消えて行く。まさに、Lee Gambleは、ありとあらゆるタイプの電子音響がアンビエントの底に崩れ落ちる様を表現しているかのようだ。「古く惨めなサブカルチャー」という言葉が深く心に残るアルバムだ。
Old Miserable Subculture
Lee Gamble’s “Koch” is an album which has obtained a significant recognition last year. His music which sounds like a music going through some kind of a nuclear decay, has already being talked about much by 2012, when he had made releases from PAN, a label known for releasing Hecker’s “Sun Pändamonium” and NHK’s records in its old days and Objekt’s record recently. And by the release of this album, he is now being esteemed to be one of the artists standing on the same line where Andy Stott and Actress may stand, and is said that a new horizon of Electronic music has been created by this album.
As many reviews may say, it is not such as deepness, weight, or actuality of beats that take part in the music of the album, but only their spiritual portions, like supernatant fluid parts of a music soup, are being scooped out and are being mixed with another disintegrated music solutions to make up the wholeness of the album. The mood simply resembles that of Burial’s dark and dilapidated world (remembering that Lee Gamble has once joined Hyperdub’s compilation album), but if you are careful enough, you can hear phantoms of floor-hitting tunes moaning afar.
Which sticks in my mind the most is the track called “You Concrete” in which a narrative, as if being murmured under the ditch-water goes “’tis old, miserable subculture”. For me, the words sound like a spell putting a curse on this album. “Head Model” is the track that sounds like Model 500 dying by having all the bones being fractured and being sunken under the Arctic Ocean’s ice. “Hmix” is the track in which you can hear Jeff Mills’ spacecraft tearing down gradually, for it is being dropped in a swamp with radioactive contamination. Decayed atmospheres are what you would find in Ambient tracks such as “Frame Drag”, and the music of such is led to some borders of insanity by going through various phase changes that take place within. In a Glitch track, “Voxel City Spirals”, machines do not riot in a clean open-space, but runs around in your organs and dreams. In tracks like “Jove Layup” that possess some aspects of DubTechno, the order of Techno is being destroyed and then diminishes to a barren horizon. It is as if Lee Gamble is expressing the ways how all of Electronic music styles decay down towards the depth of Ambient music. The album indeed engraves the phrase, “’tis old, miserable subculture” in my mind.
スポンサーサイト
Untold / Black Light Spiral


Release Date: October, 2014
暗闇へのメルトダウン
あのJames Blakeを見出し、デビューさせたHemlock Recordingsを主宰するUntoldのデビューアルバム。当初はヴァイナルで去年の2月に発売され、日本では同年10月にCDで(USBにて限定リリースされた「Echo in the Valley」をCDでボーナス・ディスクとして添付)発売となった。どうしても、Hemlockのイメージやそれまでの彼の作品からは、ベース・ミュージックやダブステというあたりを想像してしまうのだが、このアルバムはある意味、予想を裏切る質感を持った作品として、大きな衝撃と共に評価された。
このアルバム全体を支配するのは、深い暗闇。そのダークさは、Burialの持つ雰囲気を想起させるが、その重さは地の底から湧き上がるようで、その濃さは呪いのようにアルバム全体にまとわりつくような感じだ。1曲目の「5 Wheels」は、夜中に心臓の鼓動と共鳴する静かなビートと鉛のようなベース音に緊急車両のサイレンの音が響き渡り、まるで幽体離脱して宙に浮きながら自分が交通事故に遭った様子を傍観しているような気分させるトラックだ。4曲目の「Doubles」はベルリンの地下ダンスホールの音が頭上に響く、更に深い地下室で全自動のタイプライター機器が強い電磁波のなかで作業をしているような、ミニマル・テクノ寄りのトラック。「Strange Dreams」では、地獄に落ちたハードロッカーが高温に熱された鉱物の海の中で演奏をし、最後の曲の「Ion」では、電子の飛び交うような音と共に電磁気により空間がゆがめられるような世界が感じとれる。
このアルバムには、ダブステ、テクノ、ダーク・アンビエント、インダストリアル、ベース・ミュージックなどと言った、いくつものベクトルの音楽の断片が、確かに存在するはずだが、それらはまるでひとつの深い暗闇の底に埋葬され、もはや原型をとどめない状態で溶け合っているようにも思える。方や、ボーナス・ディスクの「Echo in the Valley」は、本アルバムがブラックホールだとするならば、その裏返しのホワイトホールのような感じのMIXで、冷たく白い霧の中で不思議な夢が展開されるようなアンビエント作だ。こう見ると、これら2作品は、まるでUntoldの持つ音楽性の全てがそれぞれ、暗闇と白い霧というフェーズの中にメルトダウンしたようなものなのではないかと思えてくる。
Melting Down to the Darkness
This is a debut album of Untold, known as a co-owner of Hemlock Recordings, the label which has first introduced James Blake to the scene. This album has been first released in Vinyls in February last year, and a CD version (a CD version of the limited mix, “Echo in the Valley” which originally has been released in USB format, is being attached to the Japanese CD version of the album) has been released in the following October. Everyone, including myself have expected that his album may sound like Hemlock’s Bass Music or Dubstep, but it has been appraised with a surprise for its unexpected ambience.
Darkness dominates deeply throughout the album. It is dark as Burial’s darkness, heavy as roars emerging from the underground, and thick as curses lingering everywhere in the album. In the opener track, “5 Wheels”, I can hear pulsing beats vibrating with my heartbeat in the midnight, along with leaden sounds of bass, and sirens of ambulances echoing all over; it makes me as if having an out-of-body experience which is like having my consciousness floating somewhere above in the air separated from my physical body, and observing myself being hit by a car accident. “Doubles” is a Techno oriented track which is like having automatic typewriters operating in the under-floor where you can hear sounds of Berlin’s basement dancefloor banging on its ceiling. In “Strange Dreams”, a Hard-Rocker who had fallen to hell is playing his music in a pool of melting hot ore. The closer track, “Ion” spits out colliding electron in a deformed atmosphere which is put under the influence of electromagnetic waves.
I should think that aspects of music of different vectors: Dubstep, Techno, Dark Ambient, Industrial, and Bass Music do remain in this album, but are all being buried under the deep darkness, to the extent that they all cease to possess their right form and melting into each other. On the other hand, “Echo in the Valley” (a bonus CD for Japanese version) is an Ambient mix work in which a strange dream unfolds in a white, cold, and foggy atmosphere. This mix is so to speak, like a ‘white hole’ against a ‘black hole’ which would be the album “Black Light Spiral”. By listening to these two separate works, I have come to think that all of Untold’s musical insights are being melted down to two different phases respectively; which would be to the darkness and to the foggy whiteness.