Conforce / Autonomous (2017)


Release Date: Oct., 2017
Drexciyaの魂
私がここ十数年、ずっと愛してやまないレーベルがオランダのDelsinである。1990年代が終わる頃にダブテクノの霧が世界を覆うようになり、オランダの地でIDMの息吹もそれに呑み込まれ、Delsinが光を放った。そのDelsinを長く支えて来たアーティストの1人がBoris BunnikことConforceである。デビューアルバムである「Machine Conspiracy」は彼にとって最初にして最高の作品とも言える。ただ、だからと言って後の作品がそれ以下であるということでは決してない。むしろ、あのデビュー作が彼の全てを含んだ種のようなもので、以後のリリースはそこから芽吹いたフレッシュな葉であったり、香しい花であったり、美味な実であるかのようなのだ。Conforceであり、Delsinであり、ダブテクノであり、IDMであることは常に変わらない。ただ、そのとき、そのときで生きる環境によって、葉の形や、花の色合い、実の風味に影響が出るのだろう。そんな、存在であり続けているのがConforceなのだ。
今回のアルバムもある意味、インダストリアルの空気に触れたConforceが投影されているかのように思える。ただ、それ以上にDrexciyaの深海の世界観が全体を支配しているのも事実である。まず、幕開けの「Tidal Gateway」で、X線菅の中で電子が飛び交うようなイメージが湧く。ただ、このイメージはやはりDrexciyaの世界観に似ていて、やがてそれが深海なのだということに気づく。そして、更にはインダストリアルの粉塵がわき上がり、いつしか踏切の信号の音がけたたましく反復され、恍惚の縁へと意識が追いやられる。このように、ここの暗く淀んだ世界は暴力的に振動する。しかし、どこか遠くでいつも光を微かに感じることができるのが、深海の魅力でもある。続く「Fauna Of Estuaries」では、遠くでアジアの鎮魂の鐘が鳴るのが聞こえ、「Harnessed Life In Programmed Form」では、電子や光子が春の木漏れ日を呼び寄せるかのように乱舞する。「Autonomously Surpassed」でも不気味さの背後にチップチューンが煌めく。「Inland Current」では、電磁波の礫が一方向に流れてゆき、それはまるで海中を一直線に泳ぐ、銀色に輝くイワシの大群のようだ。このように、重く、深く、煙る世界の中で、その奥底に魂を導いてくれるような光の筋をいくつか見つけ出すことができるのが、このアルバムの魅力だ。Conforceは淡く光るDrexciyaの魂をデトロイトテクノとインダストリアルの親和性の中に埋め込んだのかもしれない。そう感じさせる一枚だ。
The Spirit of Drexciya
For this ten-odd years, my love for this Dutch label, Delsin has never ceased. At the end of the 90’s, the fog of Dub Techno draped over the world, inevitably swallowing even the breath of IDM which grew in Netherland, so made Delsin glow within. Boris Bunnik, a.k.a. Conforce is one of the artists who long benefited this label. His debut album, “Machine Conspiracy” is the first and the best album released under this alias, but I am not saying this to underestimate his other following works. It would be rather said that the first album is like a seed that contains every possible aspects of the artist, and the following works are like fresh leaves, sweet-scented flowers, or tasteful fruits growing out from it. Conforce is always as is; a Delsin who plays DubTechno and IDM, whereas shapes of leaves, colors and aroma of flowers, and tastes of fruits correlate with the surrounding environments that change as time goes by. This is how Conforce exists since then.
This latest album may well show reflections of Conforce being touched by the air of Industrial music. However, what more dominates over it is Drexciya’s macrocosm that lies in the depth of the water. As you listen to the opening track, “Tidal Gateway”, you can image electrons colliding in cathode tubes. This resembles to what I find in Drexciya’s works, and it soon made sense to me that it is also just like the image that you are being put down deep under the water. Then gradually, smokes of Industrial dusts start to grow, as repetitious signal bell sounds usher you to the rim of a trance. This way this world of dull darkness rumbles brutally in this album. However, the good part of being underwater is that you could always sense a faint light stream coming from some afar. In the following track, “Fauna Of Estuaries”, requiem chimes for Asian souls hum, and in “Harnessed Life In Programmed Form” electrons and photons rave around praying for an early spring sunlight to shine in to the darkness. Moreover, fragments of Chip Tunes twinkle behind the eeriness of “Autonomously Surpassed”. In “Inland Current”, gravel of electromagnetic fluxes gush in one direction, just like a school of sardines so swim in the sea. The world you are being submerged when listening to this album is so dense and obscure, but you will soon find a sheer light that leads your soul to the further depth of the water. It is possible to think that Conforce has buried a pale light of Drexciya’s spirit under affinities between Industrial and Detroit Techno. This is what I really sense from this album.
スポンサーサイト
Demdike Stare / Wonderland (2016)


Released Date: Nov. 2016
インダストリアルの魔術
Demdike StareのDemdikeは1612年の有名なイギリスの魔女裁判で裁かれた魔女一族の名前から来ている。彼らの音楽には、その名からも連想できる、どこかオカルト風なものが漂っている。作品のほとんどはBookmat傘下のModern Loveからリリースされているが、このレーベルは2000年代にはDeepChordによるEchospaceの「The Coldest Season」やClaro Intelectoの作品をリリースしていて、個人的には氷のように冷たく透明なイメージをそのレーベルに対してはもっていた。しかし、2010年代に入ってからはAndy StottとDemdike Stareがすっかりこのレーベルの顔となり、ベースが蠢くオカルト的なダークなカラーのレーベルになってしまった。
さて、本作は彼らにとっては4年ぶりのフルアルバムだ。ただ、最後のアルバム「Elementary」以降はフロア寄りのシリーズ作(Testpressingシリーズ)をいわば実験的にリリースしており、更にはMillie & Andrea名義でのジャングル寄りのコンビ作も2014年に1枚出している。このような寄り道は、彼らの新作に少なからずとも影響を与えたようにも感じられ、それまでアヴァンギャルドと形容するだけでは物足りなかった彼らの音楽は、ここである種のまとまりを持つようになったようにも思える。ただ、彼らの邪悪な魔術世界は健在で、「FullEdge (eMpTy-40 Mix)」では、伏魔殿の渦に堕ちて行くような恐怖感が味わえる。そして「Hardnoise」は本作全体に貫かれているインダストリアルな本質を物語っている作品といえる。そこでは、人体が耐えうる限界ギリギリまでの轟音ノイズビートが迫って来たかと思えば、急に鳥のさえずりとベースのみの安堵の時間が訪れ、数秒後にはまた険しさが襲来し、押しては引いての繰り返しをする。まるで、深手の傷による激痛が意識の混濁と共に薄れ、またぶり返し苦悶するような、そんな1曲だ。本アルバムの多くの曲では、このような、インダストリアル・ビートの反復で苦痛による意識の酩酊と浮遊が体験できるが、それにジャングルやダンスホールのようなフロア的音楽要素ともうまく融合されているように思える。これが、このアルバムに見ることのできる彼らのひとつのスタイルとも言えそうだ。
A Witchcraft of Industrial Music
The band’s name Demdike is taken from the name of a witch family being put on to the famous witch trial that took place in England, 1612. I always understood that a mood of occult, so meanders within the band’s music, for this name. Most of their records are being released from Bookmat’s sub-label, Modern Love which in 2000’s was best known for “The Coldest Season” by Deepchord’s Echospace and also for some of Claro Intelecto’s releases; thus, in such sense, this label appeared to me as one with this ‘color’ of ice-cold transparency. However, since 2010’s, Andy Stott and Demdike Stare came out as to dim out this color by their music permeated with crawling bass sounds of mysticism.
This album is their fourth one followed by several releases of dance-oriented 12 inches, collectively referred to as “Testpressing” series, that may be also called as their ‘test releases’, literally suggesting that they are their experimental works. Moreover, prior to these releases, the duo under the alias of Millie & Andrea, also have released a Jungle-oriented album in 2014. I feel that such side trips that they took after their last album, “Elementary” could have given some influences on this new album, for their music here sounds relatively controlled with some kind of coordination, contrary to their earlier works that were more than enough to be called ‘avant-garde’. Yet, I find their mystical realms of wickedness still live deep within, as I feel this fear of drowning down to a vortex of a pandemonium in “FullEdge (eMpTy-40 Mix)”. While “Hardnoise” is a very explicit track which reveals the essence of their Industrial attitude that pervades throughout this album. Harsh noises along with severe beats rush to the verge of the mankind’s patience, and cease all in a sudden, followed by mild bass vibes of a comfort embracing bird’s chirping sounds. But, that torturous noise beats charge back again and then cease again repeatedly, back and forth, just like how intense pain from severe wounds ceases as one’s consciousness fades away, yet relapses occur few moments after every such fadeouts. This way, in most of the tracks in the album, their pounding Industrial beats induce pain that blurs one’s consciousness, and that are effectively merged with dance-oriented aspects of Jungle and Dancehall music. This, I would say is their one style introduced in this album.