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shotahirama / surf

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Release Date: January, 2015


電子破片の物語

ニューヨーク生まれで、日本とニューヨークを拠点に活動をするshotahiramaは2010年頃から日本でも認知度を高めて来たグリッチ・ノイズ系のアーティスト。そもそもあまり黒人の音楽文化の影響を受けていないと本人も言っており、どちらかと言えばソニック・ユースやジョン・ゾーンに影響を受け、当初はギターを主とした音楽を作っていたが、2000年代後半より電子音楽へと移行したとのこと。本作は、2014年にリリースされた彼の作品を4枚のCDにまとめ、ポスターや缶バッチなどをボックスにまとめたデラックス版だ。

まず、このボックスの中で重要なのは、2014年の彼の代表作とも言える「post punk」で、これには17分程度の「Copernicus」という曲が収録されている。冒頭から金属のノイズとラジオの音の断片が充満する密度の濃さで、聴く側の意識をどんどんと摩耗させる。そして曲の中盤では、古き良きテレビゲームのような世界観が乱入し、ほんのりヴェイパーウェイヴな雰囲気を出し、終盤ではインダストリアルを思わすビートが登場するが、それは決して重いものではなく、まるでビートそのものが何度もコピー機でコピーされ、劣化したような感じのものになっている。2枚目のCDの「Cluster」は宇宙の果てで見知らぬ惑星の数々から発せられる電子信号と電磁場と音階・コードと、それを取り巻く宇宙塵の金属によって作り出されるカオスの壮大なるオーケストラ。3枚目の「clampdown」はMiclodietとのスプリットEPで、shotahiramaの「Cassini」は、金属の液体の滴がスチールのシンクに落ちるようなビートが、曲の終盤で土着的なビートに変貌するグリッチだ。一方、Miclodietの「Where Evil Dwells」はインダストリアルなビートに大きな蜂のロボットが飛んでいるように聴こえるが、そのビートが終盤にかけてどんどんルーズになり、重油がドロドロと辺りに流れ広がるような音楽になる。4枚目のCDにはカセットのみでリリースされた「Modern lovers」が収録されていて、個人的に好きなのは2曲目の「And the Elevator Music in the World Trade Center (r-L)」だ。電子の豪雨の中、階段を繰り返し降りるような音がし、最後はあらゆる電子機器のハウリング音が充満し、何かが崩壊する様子が臨場感をもって表現されている。いずれの作品も世界観はそれぞれ違うが、鋭利な電子音の破片が飛び散る彼の作品群のなかに共通しているのは、自由奔放なアブストラクト感というよりは、どこかストーリーめいた律儀な佇まいのような感じがし、ある意味、日本的でもあるように思えた。








A Tale of Electronic Splinters

shotahirama is a New York born, Japan and New York based Glitch & Noise oriented artist, who has gained a certain degree of popularity in Japan by the year 2010. He says that black music culture is not something that has influenced him, and reveals that he rather favor Sonic Youth and John Zorn. He first has started a guitar based band, but has shifted to create electronic music by late 2000’s. This release is a box set which consists of four CDs of his 2014 releases, and it also includes a poster and badges of related art works.

Firstly, the most notable album included in the box would be “post punk” (includes a 17min. track called, “Copernicus”), which is counted as his best work of the year. From the beginning of the track, it is filled with quite a density of noises being created by scratching metals and cut up radio sounds that may tear down your consciousness. Whereas, an old school video game sounds - that remind me of Vapor Wave thing - sneak in to the music later, and then is followed by less-heavy Industrial beats, in other words, ‘degraded’ Industrial beats, that may sound blunt as outcomes of beats being xerroxed many times over and over. The second CD, “Cluster” is an album which plays a grand orchestrated sounds of chaos that consist of electronic signals, electromagnetic fields, and musical scales and chords pulsating from unknown planets located at the end of the universe, all mixed up with metallic space dusts that surround them. The third CD, “clampdown” is a split EP with another Japanese artist called Miclodiet. “Cassini” by shotahirama is a Glitch track which starts with beats of metallic liquid dripping down to a steel sink, but they transform in to tribal ones later. Robots of fat bees buzz around in Miclodiets’s “Where Evil Dwells”, the track which beats in an Industrial manner, but loosens its tightness gradually, as if by oozing out raw petroleum from within. The forth CD consists of “Modern Lovers”, an album that has been released in a cassette format. My favorite track in this is “And the Elevator Music in the World Trade Center (r-L)”, the track in which you can feel electronic rain falling hardly as sounds of steps declining the stairs echo, and machineries start to howl as if indicating something is about to fall apart. As can be seen, his works filled with electronic splinters do vary in moods by pieces, whereas I feel that they are common in one sense, not just for being Abstract, but rather for having a storytelling-like attitude accompanied by conscientious aura; which I feel is characteristically Japanese.
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Pan Sonic / OKSASTUS Live in Ukraine

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Release Date: February, 2014


ウクライナに捧ぐ

ほぼ、1年前の2月18日にウクライナでは、反体制運動が激化し、2月22日には当時の大統領が解任となった。2009年にウクライナで行われたPan Sonic(Mika VainioとIlpo Väisänen a.k.a. Angelによる)のライブ音源を収録したアルバムは、ホワイトヴァイナルの限定盤として、ちょうどその頃の2月20日、まさに、ウクライナ政変の激動の真っただ中に発売されたというわけだ。そして、先日、ウクライナ軍と親ロシア派武装勢力の停戦合意が実現したが、今後の情勢は不透明なまま。そこで、改めて、このアルバムについて思いをはせてみたいと思う。

Pan Sonicは2010年にリリースされた「Gravitoni」を最後に同ユニット名での活動を終了させている。彼らがウクライナでライブを行ったのは2009年6月で、この「Gravitoni」がレコーディングされた時期にかなり近い時期だったということになる。個人的に「Gravitoni」自体には、それまでのPan Sonicに見られた攻撃性を強く感じなかったのだが、このライブアルバムに収録されているのは、張り詰めたミニマルに即興が攻撃を加え、規律と混沌が混在するライブ音像だ。幕開けの曲から、チェーンソーでできたタイヤを持つ車がエンジンをふかしながら暴走し、ジャリジャリとアスファルトのクラックル音がする。個人的に好きなのは、「4’41”」(各曲には、その曲の長さを表す時間がタイトルとしてつけられている)で、電磁束のビリビリする音が空間を立体的に断裁し、狂気的なピッチの高さの電流音が差し込む。

本アルバムのタイトル「Oksastus」はフィンランド語で「接ぎ木」「(畑)を耕す」の意味がある。このアルバムがリリースされた当時のウクライナの状況と照らし合わせると、やはり何かが変化するという意味付けで、このようにアルバムが名付けられたのではないかと思ってしまう。くしくも、Pan sonicにとっても終焉と変化が訪れようとしていた時期のライブ音源ということもあり、その破壊のノイズは変化を求めるウクライナに捧げられるべく、1年前の政変時にリリースされたのかも知れない。








For Ukraine

It is almost a year ago, on February 18, when protests against the government of Ukraine had become violent, then being followed by the resignation of the former president on February 22. The recording of Pan Sonic’s (Mika Vainio & Ilpo Väisänen a.k.a. Angel) live at Ukraine in 2009 has been released in a limited edition white vinyl on the same year’s February 20, which would be the date right in midst of the violence of the Euromaidan revolution (or the Ukrainian revolution). Despite of the truce agreement made a few days ago, the conflicting situation still seems to be unsettled. So I have decided to mention about this live album by Pan Sonic at this timing.

Pan Sonic is said to have ended their collaboration by releasing “Gravitoni” as their final album in 2010. They have played in Ukraine on June, 2009, and timeline-wise, that is close to their recording period of “Gravitoni”. I personally find less aggressiveness in “Gravitoni” when compared with Pan Sonic’s past records, but in this live performance, I find impromptu attacks are being made on their tense Minimal music in which discipline and chaos coexist. The opener track makes bursting engine noises of automobiles with chainsaw wheels, and I can hear crackling sounds of scratched pavements. My favorite is “4’41”” (tracks in the album are all titled by their time length) in which electro-magnetic flux lacerates the space three dimensionally, then followed by high pitched screams of electricity that sting in to your ears.

The album’s title, “Oksastus” is a Finnish word meaning ‘grafting’ or ‘cultivation’. Thinking about this meaning and recalling that this album has been released at the very moment of the upheaval in Ukraine, I tend to think that the album has been titled as so to imply that some kind of a change is going to happen in this country. Strangely enough, Pan Sonic of that time, when they have played in Ukraine, was about to end themselves for a change to take place; and it appears to me that their noisy music of destruction has been put to a release as a dedication to Ukrainian people seeking for a change to come.


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Author:313UFO
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