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Monolake / VLSI

Monolake / VLSI monolake graph
Released Date: October, 2016


原子レベルのリアリズムによる非現実世界

今更、説明の必要もあるまい。音楽ソフトウェアメーカーのAbletonの創設メンバーでもあるRobert Henkeによるエレクトロニック・ミュージックユニット、Monolake。常に、世界の電子音楽界に多大な影響を与える作品を出し続けている。個人的には、2009年にリリースされた「Silence」が最近では名盤で、その後にリリースの「Ghosts」(2012)はややドラムンベース寄りで、あまり好きにはなれなかった。ただ、今回のアルバムは「さすが」と言わざるを得ないような出来だと言える。アルバムジャケット内の説明にもあるように、このアルバムは70年代~80年代の初期のシンセサイザーなどを主に使って録音されている。そのため、電子音楽とはいえ、鋭く粗い粒子性の音色とは違い、どの曲にも滑らかで空間に余韻を残すような柔らかさがある。どんなに電子的であり、未来的な音楽であっても、それが現実の肌触りを感じるかのごとく聴けるのが、他の作品を超越し、一種魔法的な素晴らしさでもある。どう聴いても電子音楽でしかないのに、どれもが有機的な生物から生まれて来るようなものに聴こえるのが奇跡のようだ。

どの曲にも、こんな音や取り合わせは聴いたことがないと思うような発見があり、いかにも古いシンセサイザーを使った、あくなき冒険が繰り広げられているのがわかる。「LogC」は秘境で、真菌類が芽を伸ばすような不気味に柔らかいシンセで始まり、次第に古いテレビゲームのようなチープな電子ビートがアフロのリズムを奏で、胞子よりも柔らかい電子の粒が舞うなか、ダークなビートがだんだんと複雑さを増して行く。「Pio」では、耳鳴りが恐怖のメロディを引き連れ、血管を血液が高速で流れるなか、ピンポンが飛び交うリズムを感じ、それはデトロイトテクノの軽快な夢の中のリズムのようにも聴こえる。続く「Error」は低空で飛ぶ飛行機のジェット振動が空気の粒子を揺さぶるのを感じることができるドローンで、アルバムの中で一番エレクトロニック・ヴォイスをフィーチャーしているともいえる「Nmos」では、AIが水銀の中で融解しながら生きながらえているような世界が見える。どの曲にも不思議すぎる世界が存在するが、いずれも恐ろしいほどにリアルで、今ある現実を喪失する錯覚に陥る。必聴の一言に尽きる1枚だ。













Atomic Level Realism for Unreal World

Not much is needed to be explained about Monolake, the project run by Robert Henke whom known as one of the founders of Ableton, a music software company which everyone should know well of. It is no doubt that Monolake’s works always have been and are still being intensively influential to the scene of Electronic music worldwide. My recent choice is the album “Silence (2009)”, while “Ghosts (2012)” which was released after that did not please me well, for it went a bit close to the line of Drum ‘n’ Bass. However, this album is the one of such a quality as you might expect from Monolake that you would believe to be. It is mostly recorded by using early synthesizers of the 70’s ~ 80’s, as is mentioned in the album’s description printed inside its cover. Thus, despite of it being configured by Electronic music tracks, none of those do possess sharp and grainy timbre, instead are silky and allow smoothness linger within each of them. How far should they sound Electronic or futuristic, it is like listening to realities via tactile sensations; that in a sense is magical enough to make this album transcend all other works that you may find elsewhere. The tracks are all down right Electronic music, but it is a miracle that every one of them sounds as if being borne from some organic beings.

Sounds that I have never heard of before or of some unknown combinations are found in every track, and that fact rightly proves that an insatiable adventure in operating classic synthesizers is taking place everywhere in the course of its production. “LogC” opens with gentle and eerie synths stretching like germs of true fungi growing in an unexplored region of mystery, gradually followed by rhythmic Afro of cheap electronic beats leaking out from classic video games; then dark beats deepen their sophistication while electrons more gentle than spores dance around. “Pio” brings fearful and ear-ringing melody as blood streams hardly in veins, while jumping ping-pong sounds like Detroit Techno’s rhythms pulsating in your dream. “Error” is a Drone track in which you can feel air particles trembling as jets fly overhead in low altitudes. AI machines are kept alive even while being liquefied in mercury in “Nmos”, the track which features electronic voice sounds the most in the album. The world you see in every track of the album is an enigma, but all of them are so dreadfully real, that they could make you fall in to illusions where the reality that now you live with ceases its existence. There is no choice of not listening to this.

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Gajek / Restless Shapes (2014)

Gajek / Restless Shapes (2014) gajekgraph.jpg
Released Date: November, 2014


見える音の描写

Monkeytown Recordsからリリースされた、謎多きアーティストととも呼ばれたGajekのデビュー作。後にPlaidとAlva Notoによるリミックス盤がリリースされたが、まさにこれらのアーティストにリミックスをされるに値するような、IDMとエクスペリメンタルの要素をバランス良く持ち合わせた作品がアルバム中でも展開されている。全体は大きく3部のタイトルに分けられており、最初の「Curved Engines」のパートが合計8分弱となり、6曲で構成されている。以下「Restless Water Shapes」は14分で8曲、「Moving Glasses」は12分で7曲の構成となる。

まず、最初のパートの「Curved Engines」の1曲目では、確かに車のエンジンがピストン運動をする機械音が響くが、次第にネオクラシカルな側面が現れ、ピアノが音階を登り始める。続く「Restless Water Shapes」のパートも細かく水が波打つような電子音のリズムで始まり、蠢く水流が幾重にも揺らめくシンセと途切れのないサンプリングの坩堝で表現されている。そして、最後の「Moving Glasses」のパートでは無数のガラス板がトランプのようにはためくリズムに、鋭く強い光が明滅するような強烈なビートの曲で始まる。ガラスの持つ物質的な硬さを音で表現することによって、そこに介在する光というものが巧妙に浮彫にされていくのがこのパートの魅力だ。

アルバム全体をパッと聴いた感じでは、Plaidをエクスペリメンタルにしたようなアルバムと評することができるかも知れない。ただ、その「エクスペリメンタル」とはどういうものなのだろうか?絵画的な例えでいうと、上記のように本アルバムを構成する各パートの短い曲では、まるでキュービズムのように直接的・間接的に様々な角度から、それぞれのパートのキーコンセプトである「エンジン」「水」「ガラス」を断片的に捉えているかのようにも思える。そして、それらのピースを偶然の力も少し借りながら、重ね合わせながらそれぞれの曲が構築されているかのようなのだ。これは、エクスペリメンタルにして、アーティステックなアプローチともでも言うべきだろうか。PlaidとAlva Notoのリミックス・トラックと併せて聴いて確かめて欲しい、そんなアルバムだ。











Depicting Visible Sounds

This is a debut album of Gajek, an artist of mystery, from Monkeytown Records. It is no surprise that remixes by Plaid and Alva Noto have been released later, for the works in this album seem to consist of IDM and Experimental factors in quite a well-balanced manner. There are three titled sections in the album, starting from the first part under the title of “Curved Engines”, which is as long as eight minutes in total consisting of six separate tracks. Followed by are 14 minutes of “Restless Water Shapes” with eight tracks and 12 minutes of “Moving Glasses” with seven tracks.

In the opening track of the first section “Curved Engines”, without any doubt, an automobile’s piston engines roar in mechanical jams, but neo-classical aspects gradually appear as piano tunes start to elevate in scales. The following section, “Restless Water Shapes” starts with electronic rhythm patterns of trembling water, which then squirms in streams delivered by a multifold of dancing synths and continuous sampling works. In the last part “Moving Glasses”, millions of glass plates flutter like playing cards, while harshly stinging lights flicker in vicious beats. It is very charming that the solidness of material glasses are well expressed here musically, so the existence of lights that involve there is being elaborately brought to the fore.

We may be intended to believe that this album is like listening to an Experimental version of Plaid. But, what do you really mean by saying “Experimental”? Each short track that configures each section in the album seems to capture fragmental aspects of the main concepts of the corresponding music parts: engines, water, and glasses, directly or indirectly from various points of view, analogously like how Cubists do in their paintings. In effect, such fragments are like being overlapped and pulled up together, with some help of coincidences, as to create the tracks of this album. You may call this approach “Experimental”, but it is even artistic indeed. Make sure to listen to this album along with those remix tracks by Plaid and Alva Noto, and you will see.
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313UFO

Author:313UFO
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