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【ART】Akira Yamaguchi 山口晃

【ART】Akira Yamaguchi 山口晃


イニシエとミライの混沌

先日、NHKの番組で山口晃の特集をやっていたのを見た。彼の絵は特別難解で哲学的な絵だとは個人的にも思っていないし、ときにマンガ的な雰囲気も持ち合わせているので、簡単に言えば、日本人から見ても、外国人から見ても、「クール・ジャパン」的な画家のひとりと言えるのかも知れない。一見すると、浮世絵や大和絵のような世界の中に、現代の日本を象徴するような建物や乗り物が混在する。日本の都市や風俗が今昔一体となった形で、気の遠くなるような緻密さで描かれているのが、見る者を圧倒する。都市、建物、乗り物、侍…そのようなモチーフが時空を超えて有機的につながって行く彼の世界を紹介するにあたり、番組がBGMに流した曲が大きく分けて、IDMの代表的なアルバム「Bytes」からの曲や、デトロイトテクノのピュアな部分にこだわり続けたB12による曲、そして、My Bloody Valentineを筆頭にしたジューゲーの切り裂くようなギター音の曲の数々。IDMの代表的な作品は確かに整理整頓された近未来都市を真空でパックにしたような美しさがあり、山口の描く緻密な都市のパノラマによく似合っている。方や、シューゲーの音楽は、鋭利なギターが躍動と陶酔の中で乱舞する音楽で、これは、山口の作品の中の侍のモチーフの躍動を表現しようとして採用されたのかも知れない。ただ、もし自分が選曲できるなら、侍の刃の躍動には、細野晴臣の「源氏物語」にあるような日本の古典楽器の奏でる鋭い音色にエレクトロニクスが介在するような音楽が似合うと思うし、それが次第にAutechreの「Quaristice」と混ざって行くような感じになれば、なお彼の描く都市風景のカラフルさも伝わったのではないかと思ってしまった。ちなみに、日本でもよく知られるアシッド・ジャズおよびフューチャー・ジャズ・ユニットのUnited Future Organizationの2001年リリースのアルバム「V」に山口の絵は採用されていて、彼の作品にある新旧の混沌とした感じが確かにフューチャー・ジャズとも呼応しているようにも感じる。いずれにせよ、彼の作品は古典的な日本画のように見えて、実に電子的な音楽との親和性があるようにも思え、個人的には気に入っている。








Mushes of the Old and the New

I have seen a TV show featuring a Japanese artist called Akira Yamaguchi few days ago. I particularly do not see him as a sort of a sophisticated and philosophical artist, but rather like one of those who may symbolize a so called ‘Cool Japan’ concept, for his works often delineate Manga-like expressions. At one glance, his works may look like Ukiyoe or classical Japanese decorative paintings, but he smuggles in many modern imageries (such like skyscrapers, automobiles, and other man-made constructions) in those. And it is quite overwhelming to see such old and new imageries of cities and cultures of Japan being mixed up and illustrated to microscopic precisions. Cities, buildings, vehicles, and samurai are popular subjects that he deals with and he networks them organically in his works. The TV show that I saw has shown such works of his by playing IDM tracks from “Bytes”, pure Detroit Techno tracks of B12, and some cleaving Shoegazer tracks such by My Bloody Valentine in its background. Well known and clean IDM tracks as such indeed sound beautiful as vacuum sealed futuristic cities of perfect orders, and they seem to fit well with Yamaguchi’s precise drawings of city panoramas. And Shoegazer music that has been played along were like those of sharp-edged guitars dancing in ecstasies with full liveliness, and could be imagined that they may have been selected for the program as to go with Yamaguchi’s samurai pictures drawn in full of motion. However, if I were to select music tracks for his samurai works, I will select some tracks from the soundtrack album of an animation film, “The Tale of the Genji” by Haruomi Hosono (a member of Yellow Magic Orchestra). The album consists of tracks that mix Electronic music aspects with sharp sounds of classical Japanese string instruments that may well express razor-sharp sounds made by samurai swords. Also, it could have been even better if such background music tracks were gradually merged with some tracks from Autechre’s “Quaristice”, as to convey some sense of colorfulness found in Yamaguchi’s city view pictures. Incidentally, one of his works is being used as a cover art of United Future Organization’s (a Japanese Acid Jazz/Future Jazz group) album “V” (2001). It may be said that his style of mixing the old and the new links well with the attitude of Future Jazz. In any case, what I really like about his works is that they all seem like classical Japanese pictures at first, but have affinity with Electronic music most of the times.
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【ART】 Boris Tellegen a.k.a. DELTA

boris tellegen


ロボット・アート

ガンダムの影響も受けていると言われている、Boris TellegenはDELTAとしても知られているグラフィック・アーティスト。00年代には、ストリートのグラフィティ・アートで有名になり、あのストリート・ファッションのStussy(動画1動画2)からは、彼のグラフィックをフィーチャーしたアイテムがいくつか発売された。自分はこのときのDELTAによるTシャツを何枚か持っている。いかにもロボットのような3Dなコンストラクションのようなグラフィックが、妙にテクノ的で気に入ったもので…。ちょうど、AutechreのUntiltedのジャケットのような感じで、あれをもっと日本的にしたような印象だった。

その後は、Delsinのアーティストのレコードジャケットなどのグラフィックで彼の作品を見るようになり、自分の中では、無機質なDelsinテクノの音楽とのマッチングが最高に思えたものだ。なかでも、Delta Funktionenの作品のほとんどは彼によるもので、Delsinの中でも、ミニマルビートが重厚なDelta Funktionenにはゴツゴツした鉄鋼のコンストラクションのようなグラフィックがよく似合うと思っていた。

そして、最近発刊された彼の作品集などを見て思うのは、彼の作風も徐々にミニマル感やダーク感、アブストラクト感が増した感じになっているようで、今後の活躍が個人的には、楽しみなアーティストでもある。





Robots of Abstractness

It is said that Dutch graphic artist Boris Tellegen a.k.a. DELTA has been influenced by Japanese robot animation, Gundam. In 2000’s he has become popular for graffiti art in streets, and has provided numbers of graphics for Stussy’s items (Vimeo1, Vimeo2). I, myself did purchase some of the T-shirts featuring his graphics. What made me attracted was the three dimensional robot like constructions drawn by him; that seemed to me as if reflecting something of a sort like a “Techno spirit”. It was right at the time when Autechre has released “Untilted”, and I thought that DELTA’s graphics are like reinterpreting Autechre’s album’s art work into Japanimation(=Japanese animation) style.

After then, as Boris Tellegen, he has started providing his works for Delsin’s record covers. I thought his works fit very well to the musical features of Delsin artists, mostly are Techno artists making robotics sounds. Especially in the case of Delta Funktionen, most of his records’ cover arts are by Boris Tellegen. Delta Funktionen is known as an artist who creates stiff and rugged sound in his Minimal Techno tracks, and I thought that such taste matches well with Tellegen’s graphics of chunky constructions.

By looking at his latest collections, I think Tellegen’s works are now shifting more on minimal, dark, and abstract field, and I am personally looking forward to seeing more from him.
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313UFO

Author:313UFO
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