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Head High/WK7 / Home. House. Hardcore

Head High/WK7 / Home. House. Hardcore headhighgraph.jpg
Release Date: March, 2015


インダストリアルへの贖罪

Shedでも知られるRené PawlowitzのHead HighとWK7名義のEPをコンパイルしたミックスアルバム。Shedは2008年と2010年にOstgut Tonからアトモスフェリックなテクノ・アルバムをリリースしてはいたが、2012年の「The Killer」では、ブレイクビートの要素も見え隠れし、比較的Head HighとWK7名義の音に近い方向に舵を切った印象があった。そして、ここに来てインダストリアルの巨大ハンマーで、それらの曲を殴打しながら、彼なりのハウスやハードコアへのリスペクトを表現したようなミックスアルバムが発売された。

岩石の巨人が行進するような重いビートはミックスの最初から終わりまで弱まることはないが、不思議なほど巧妙に絡んで来る多彩な音楽要素が土煙の中で回るミラーボールの輝きのように見える。「It’s a Love Thing [Power Cut]」のThe Black Dogの「Virtual」のような螺旋状の旋律がインダストリアルなビートに痛めつけられながら、ゆらゆら踊る感じはスリリングだ。「Higher Power [Original Mix]」では、ダブテクノのバウンス感のなかで、地平線に浮かぶ霧の束が擦れ合うようにエコーし、更に「Higher Power [Hardcore PCK Mix]」ではデトロイトテクノの繊細なシンセワークとブレイクビートがぶつかり合う。レイヴのメロディを冷凍庫で凍らせたような音がハードコア・ビートに乗るというミスマッチ感がなんとも言えない「Rave [Dirt Mix]」。続く「Do It Yourself」は錆びついた工場でハウスをアイスクリーム・マシンに入れて高速回転させたような曲で、そこから次第にクレイジーさは増して行き、懐かしのSmart E’sの「Sesame’s Treet」のようなブレイクビート・ハードコアの「Megatrap [Real Mix]」や「Power Seat」にまで至る。そして、ミックスのフェーズはUKガラージにダブテクノのエーテルがまとわりつく「More Music」や、キラキラ・シンセと女性のヴォイスサンプルがハウス感を出している「Megatrap [Mix Mix]」に移行する。最後はデトロイトテクノやIDMの繊細さにトライバルな荒々しさとインダストリアルの腐敗感が絶妙にブレンドされた「Hardcore [Edit]」で締めくくる。ハードコアの狂気が背中に迫り来るなか、ハウスのエロティシズムや、ダブテクノの冷静、IDMの知性までもがインダストリアルの暴力に抑圧された感じが表現されていて、現代社会の地獄絵図でも見ているかのようなミックスとなっている。



Groove Podcast 42 by Head High





Sacrifices for Industrial Music

This album is a mixed album which compiles EPs of Head High and WK7, that are both aliases of Shed a.k.a. René Pawlowit. Shed has released two of atmospheric taste Techno albums from Ostgut Ton in 2008 and 2010, but aspects of Breakbeat have started to show up in “The Killer” (2012), which in effect made it sound more like the music of Head High and WK7. And now, you will find his respect towards House and Hardcore music as you listen to this mixed album which actually features such types of music being beaten up by a bulky hammer of Industrial music.

The pressure of heavy beats pounding like footsteps of marching rock giants would never lose its strength throughout the mix. Yet, as like seeing glitters of a rotating mirror ball hang in a midst of a cloud of dirt dust, diverse musical factors strangely entwine well with those beats. It makes me thrilled to hear helical melodies that remind me of The Black Dog’s “Virtual” shimmer as Industrial beats bang them in “It’s a Love Thing [Power Cut]”. In “Higher Power [Original Mix]” you will hear rustling echo made by heaps of fog that dwell at the horizon of DubTechno atmosphere. Moreover, delicate synth sounds of Detroit Techno collide with Breakbeat in “Higher Power [Hardcore PCK Mix]”. Rave tunes that sound static as if being frozen in a freezer are made to run on Hardcore beats in “Rave [Dirt Mix]”. “Do It Yourself” which follows is like House music being rotated rapidly in an ice cream machine sitting in a rotten factory, and this track then leads to the phase of craze featuring Breakbeat Hardcore oriented tracks: “Megatrap [Real Mix]” and “Power Seat” that would make you recall Smart E’s ”Sesame’s Treet”. Then the mix moves to another phase, wherein UK Garage is being entangled by ether of DubTechno as in “More Music” and House aspects of synth and female voice samples glitter as in “Megatrap [Mix Mix]”. The closer track is “Hardcore [Edit]”, a gorgeous track in which sensitiveness of Detroit Techno and IDM, wildness of Tribal House, and corruption of Industrial music are all blended together in one. As a whole, this mix sounds like as if having Hardcore music’s insanity creep at your backs, while House music’s eroticism, DubTechno’s calamity, and IDM’s intelligence are all being suppressed at the same time by the brutality of Industrial music. Say that the mix is well reflecting the hell of this modern society.

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【NEWS】The Orb / Moonbuilding 2701 AD

▽NEW RELEASE▽
Release Date: June, 2015

The Orb / Moonbuilding 2701 AD

個人的にThe Orbといえば、1991~92年にリリースされた「Adventures Beyond the Ultraworld」と「U.F.Orb」が最強のアルバムで、以後の作品はあまり印象に深くは残っていない。特にここ最近はコラボ作などが多く、れっきとした彼らのオリジナル作としては久々のリリースと言えよう。

アルバムの冒頭から、その期待を裏切ることなく、「Adventures Beyond the Ultraworld」の世界に引き戻されるような、霧が川のように流れるアトモスフィアが広がり、走馬灯のように代わる代わる不思議なサンプル音のフェーズが現れては消え、早送りされる夢を見ているような感覚になる。ダブの坩堝にトライバルなビートが乱入し、旧式の宇宙工場の雑音も聞こえて来る。2曲目の「Moon Scapes」は地底に響くテクノ的ビートにトランス的な光の瞬きと、眩暈を誘発するダブテクノが交錯し、後半ではEDMの高揚感までをも道連れにする濃密な曲。続く「Lunar Caves」では、ダブテクノのアンビエンスの中、オリエンタルなベルの音がきらめき、The Future Sound of Londonの近未来の雑踏音が渦巻きのように回転する。そして、最後の「Moonbuilding 2701 AD」は、レゲエの香りのするスペイシー・ダブにファンク・グルーヴを交配したような曲で、数年前にリリースされた、Lee ‘Scratch’ Perryをフィーチャーした「The Observer in the Star House」以来、The Orbがいよいよ、宇宙へ飛び出したような感じの曲となっている。

どの曲も14分~10分の長い曲になるが、どの曲も異次元レベルでイマジネーションが広がるので、全くその長さを感じさせない。むしろ、1曲だけで1時間くらいの長さにして4枚組のアルバムにしてもらいたいくらいだ。このアルバムから派生する次の展開にも期待したい。なお、日本版はボーナストラックとして2曲(「Moon Quake 1」「Moon Quake 3」)が追加となる。








The Orb / Moonbuilding 2701 AD

The strongest impression that I have about The Orb is their old albums, “Adventures Beyond the Ultraworld” and “U.F.Orb” of 1991~92’s, so none of the others are well remembered. Also, many of their recent albums are collaboration albums, and this will be their first original album for quite some time.

Yet the album would not let you down, for it opens with this foggy atmosphere that flows like a river, as if setting you back to the well-remembered world of “Adventures Beyond the Ultraworld”. Unexpected variations of sound samples come and go kaleidoscopically, while Tribal beats disturb the overall Dub atmosphere filled with noises of outdated space factories. The next track, “Moon Scapes” sounds psychedelic enough that it pounds subterranean Techno beats, while light-sparkling Trance and dizzy DubTechno mingle with each other, until up-lifting waves of EDM wash their way off. The following track, “Lunar Caves” sounds quiet as DubTechno in the beginning, but soon oriental bells ring and a TFSOL (The Future Sound of London)-like hustle-bustle starts to roll like a tornado. In the closer, “Moonbuilding 2701 AD”, Reggae flavored ‘Space-Dub’ is being crossbred with Funk grooves, and it is like indicating that The Orb is finally going out to the cosmos, ever since their release of “The Observer in the Star House”, an album featuring Lee ‘Scratch’ Perry.

All of the tracks in the album are as long as 10~14 minutes, but none of them sound long and boring, for they enable our imaginations to spread to some unknown dimensions. I would rather prefer to have each of the tracks to be as long as an hour, and have the album to be in 4CDs. Let us wait for something more to come later. By the way, Japan version includes 2 additional tracks: “Moon Quake 1” and “Moon Quake 3”.
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313UFO

Author:313UFO
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