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B12 / BOKIDE 325 EP



Release Date: August, 2015


宇宙のダークサイドへ

B12といえば、90年代初頭にテクノ界の1ジャンルを確立したとも言えるWarp Records の「Artificial Intelligence」シリーズにおいて、The Black DogやAutechreとも肩を並べ参加し、インテリジェント・テクノの代表格としても知られるようになった二人組である。90年代前半のリリース以後、目立った活動もなく、2007年に一度は復活したものの、2009年に全12枚にも及ぶCDセットで彼らのレーベル、B12 Recordsのベスト盤をリリースして以来、活動を休止していた。そして、このほど、B12としては、8年ぶりのEPをSoma Quality Recordingsよりリリース。

まず、ジャケアートからして、いかにもB12らしい宇宙的なイメージで、期待に胸が膨らんだ。1曲目の「Into the Void」は、静かな宇宙の彼方からゆっくりと見知らぬ惑星の周回軌道がこちらに最接近するような曲で、彼ららしいインテリジェント・テクノの雰囲気を持っている。続く、「Descension」ではIDMの神髄を思わせるストイックなパーカッションに、邪悪な闇のエーテルが忍び寄り、「Unsound Mind」でも、彼らならではの優美なシンセに繊維のように絡むアシッド要素が真空の宇宙空間へと聴く者を誘うが、重いベースとビートがその音楽に一種の淀みを与えているようにも感じとれる。更に、最後の「Terra Incognita」は、惑星のダークサイドの重苦しさの中に蠢く小さな生命の光を感じさせる曲となっていて、やはり我々がよく知るB12のもつ、美しきSF感とは少し違った印象の曲となっている。本来、B12の音楽は50年代から80年代に多くのSF小説の表紙を描いた(アンドレイ・タルコフスキーが映画化した「惑星ソラリス」の原作の初めての英語翻訳本の初版の表紙イラストを手掛けた)Paul Lehrの作品のようなディストピアの陰りを備えながらも、「2001年宇宙の旅」のような静的な美しさを、その基本にしていたと思う。ただ、本作では、それらクラシカルなSFの持つピュアでクリーンな幻想世界に対して、現実味を帯びた宇宙の邪悪な側面がその影を落とすようになったようにも感じる。もはや、彼らのなかでも、宇宙は単にロマンチックな近未来の象徴ではなく、不穏な陰を拭い去ることのできない現未来として見えているのかも知れない。





Into the Dark Side of the Void

The duo, B12 are best known as ones of the groups that represent Intelligent Techno, which may be thought as a category of Techno music which has evolved out from the compilation album, “Artificial Intelligence” (released from Warp Records in the early 90’s ) in which they have been featured alongside with The Black Dog and Autechre. After their several releases during the early 90’s, they have disappeared once from the scene until 2007, and in 2009, 12 CD box set consisting of their past works of their label B12 Records was being released. And they are now back as B12 with their EP (Soma Quality Recordings) after an interval of eight years.

At the first look, the cover art of the EP is very much like of a B12-taste, for its astronomical imagery. The opening track, “Into the Void” sounds typically like their Intelligent Techno, and makes you feel an orbit of an unknown planet approaching to your closest side from the farthest of the void. Stoic percussive beats, the quintessence of IDM please you well in the following track, “Descention”, but there approaches an evil ether of a darkness. Just like being thrown into the void, you may hear their synth of grace looping with fibers of Acid in “Unsound Mind”, but soon the mass of bass and beats starts to foul this music. In the closer, “Terra Incognita”, you will find squirming twinkles of tiny lives in the grossness of the dark side of a moon, which again does not sound so much like B12’s music of Sci-Fi beauty. What I have expected from their music was basically the air of static beauty like which may be found in the film, “2001: A Space Odyssey”, bearing a gloom of dystopia which reminds me of Paul Lehr’s (a Sci-Fi artist known for cover arts of many Sci-Fi novels published during the 50’s through the 80’s, also known for providing the cover art for the first English translated novel of “Solaris”, widely known for the film by Andrei Tarkovsky –or by Steven Soderbergh, maybe…) world. While in this EP, I find wicked shadows of the space in reality casting over classical Sci-Fi visionaries, pure and clean. So now, the space, may no longer mean to them as romantic as the approaching future, but more like the just-arrived future which cannot dispel its disquieting shadow any longer.
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VILOD / Safe in Harbour

VILOD / Safe in Harbour vilodgraph.jpg
Release Date: July, 2015


異形のエレクトロニクス+ピアノの囁き

個人的にMax Loderbauerといえば、90年代初頭のSun Electricのアンビエント・トランスの印象があるが、Basic ChannelのMoritz von OswaldによるMoritz von Oswald Trioでは、優雅で難解なダブテクノの一翼を担い、Atom™と即興ピアノアルバム(「Grand Blue」)を出しているTobias FreudとはNSIでピアノを主体としたエクスペリメンタルな作品も出している(「Non Standard Institute Plays Non Standards」)。本作は、このNSIの持つ、エクスペリメンタルなアプローチと、Ricardo Villalobosの不気味ミニマルが合わさった、複雑怪奇な内容となっている。彼らが、過去にコラボした作品で有名なのは、「Re:ECM」(2011年)で、これは、コンテンポラリー・ジャズやネオ・クラシックのレーベルECMの作品を彼らがリメイクしたものを集めたアルバムとなっている。そして、同じ頃、彼らはMoritz von Oswald Trio やActressの作品のリリースで知られるHonest Jon’s Recordsからリリースされた南アフリカのエレクトロニックダンスミュージックのコンピレーションアルバム「Shangaan Electro」の中の曲のリミックスも手掛けている。そういう意味では、クラシックからジャズを経て、アフロな領域にまでエクスペリメンタルな触手を伸ばす、非常に意欲的なデュオとも言える。また、2014年には、Nicolas Jaarのレーベル、Clown and SunsetやOther Peopleから主にリリースのあるValentin Stipの曲をVILODとは綴りが逆のユニットLoVilとしてもリミックスしているのがおもしろい。

さて、本作は彼らのこういった活動の中でも、やはり、「Re:ECM」のアプローチを継承した感じではあるが、あくまで彼らのオリジナル作という位置づけとなっている。1曲目の「Modern Hit Midget」は意外にも女性の淡々とした語りで始まり、Villalobos特有の電子の芋虫がウジャウジャ這いずり回るなか、ジャズのようなビートが現れる。それに続く「Safe in Harbour」でもジャズドラムが鳴り、腸の中をズルズル走るようなヴィラロボスのベースに、切なさと泥酔の境界線を彷徨うようなピアノ・メロディーが背後から迫って来る。アルバム中盤の「Beefdes」では、不規則なリズムがアヴァンギャルド・ジャズを超えて、もはや民族音楽的な領域に近づいて行くようで、続く「Zero」では、トライバルなビートが次第にジャズの世界に引き込まれ、仄かなメロディも電子的にどんどん歪められて行き、しまいには映画「サスペリア」を連想させるような不気味な女性のコーラスが浮遊する。締めくくりの「Surmansky Blow」は、液体の中のグリッチの様相からIDMの深淵へと沈み行くが、いつしかフランスのエレジーのような、もの悲しいオルガンの音がひっそり聴こえ出す流れがおもしろい。クラシカルなインテリジェンスとジャズの鼓動に、異形のエレクトロニクスとパルス音が飛び交い、どこかノスタルジックなピアノが媚薬のように漂う…。わかりやすいほどのバランスのコラボワークが楽しめる作品だ。








Electronic Deformation + Piano Whispers

I have known about Max Loderbauer back since the 90’s, as a member of Sun Electric, an Ambient-Trance group. He is now known for being one of Moritz von Oswald Trio by Moritz von Oswald (from Basic Channel), and I remember that he has joined up with Tobias Freud (who played with Atom™ and created a piano impromptu album, “Grand Blue”) as NSI, releasing “Non Standard Institute Plays Non Standards”, an album that consists of experimental music played by pianos. The experimental approach of NSI is being applied well in this album together with Ricardo Villalobos’ eerie minimalism, thus making it an album of some bizarre complexity. The collaboration of the two is well known from the album, “Re:ECM” (2011), in which their remakes of contemporary Jazz tracks and Neoclassical tracks from ECM label are featured. Also at the same period of time, they have worked together for a remix track of “Shangaan Electro”, a compilation album of South African Electronic Dance Music (released from Honest Jon’s Records, known for releasing albums of Moritz von Oswald and Actress). This way, this duo seems quite avid, spreading their tentacles over Classical music, Jazz, and far over to the field of Afro-music. Moreover, it is quite interesting to know that they have done a remix for Valentin Stip (mainly know for releases from Nicolas Jaar’s label, Clown and Sunset and Other People), under the name of LoVil, which is just a reverse version their present name, Vilod.

And for this album, I could still see the approach which is close to what I find in “Re:ECM”, but this solely consists of their own tracks. The opener track, “Modern Hit Midget” starts with an unusual tone featuring a woman’s apathetic narrative; then Villalobos’ electronic worms wiggle around as beats of Jazz appear soon in the track. Jazz drums are still being struck in “Safe in Harbour”, while Villalobos’ bass lines squirm inside your intestines, and the melody of piano wandering in between a sorrow and a muddle approaches to your back. “Beefdes” which comes later in the album has this erratic rhythm that bounces far beyond what you would find in Jazz Avant-garde; it even leads you to the field of Ethnic music. Yet in “Zero”, Tribal beats will be swallowed in to the territory of Jazz, as its faint melody suffers an electronic deformation, and a nightmarish women’s choir which reminds me of the film, “Suspiria” floats around in the end. The closer, “Surmansky Blow” sounds like Glitch music inside a bottle of liquid, sinking down to the abyss of IDM, while an organ plays a French elegy at its background. Here, you would find aberrations of electronics and pulse sounds collide, while you feel the intelligence of Classical music and the heartbeats of Jazz, as nostalgic piano sounds dwell like a potion of mystery. This way, the album indeed sounds to be a well-balanced collaboration of the two.
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313UFO

Author:313UFO
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