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John T. Gast / Excerpts (2015)

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Release Date: March, 2015


計り知れない深み

μ-ziq主宰のレーベルPlanet Muらしく、Henny MoanことJohn T. Gastのデビューアルバムも一言では表せないエレクトロニック・ミュージック作品となっている。このアルバム以前に彼の名が知られたのは、Hyperdubからのリリースなどで知られるDean Blunt & Inga Copeland(Hype Williamsとしてもいくつかの作品をリリースしていて、Actressなどと共に南アフリカのダンスミュージックのリミックス集「Shangaan Shake」(2012)にも、その名を連ねている)のアルバム「Black is Beautiful」において、プロデューサーの一人としてクレジットされてからだろう。本作はDean Blunt & Inga Copelandの作品に通じるエクスペリメンタルなダウンテンポな側面を確かに持ってはいるが、個人的には彼個人としての作品のキャパシティーに期待をしたいという気持ちもあった。

アルバムはまず、異教徒の黒い霧が躊躇しながら、こちらに迫って来るような不気味さで始まる。そして、2曲目の「Infection」ではアシッドとダブを道連れにした苦悩のメロディーが呪文のように反復され、アルバム中唯一ハウス的な「Congress」においても狂気に反り返るコイルの音が本作の異様さを暗示している。ダブステップのリズムですら、殉職兵士の葬儀の太鼓の音のように聞こえる「Ceremony」に続き、「Green」では古いハルモニウムが更に悲しみの繁みを演出している。ただ、「White Noise / Dys」はNew Orderの「Regret」の暗い部分だけを抜き出してホワイトノイズの息づかいを加えたような曲で親しみやすい。テクノ的な「Claim Your Limbs」では、あばら骨が歪むほど殴打される重いビートに金属の連打音が加勢するなか、意識が渦を巻きながら混濁し、続く「Sedna」に辿り着く頃には、宇宙と原子世界の狭間に追い込まれてしまう感覚になる。やがて「White Noise (Reprise)」では、混乱の旅の末、奴隷の暗闇に自分が吸い込まれて行くのを感じ、とうとう「Torch」で目を覚ますと、回転する強烈な磁場の中に閉じ込められた身体は金縛りのごとく、みじろぎもできず、外界の甘美な鳥のさえずりだけが夢の世界のように聞こえて来る。全体として、ドローンとエレクトロニクスのスープの中にメランコリィを抱きながら飲み込まれて行く旅を描いたような作品ではあるが、本当はもっと長く聴いていたい曲ばかりだった。まさに余韻を頼りにするしかない、そんなExcerpts=抜粋的な1枚となっているようだ。





   


Unfathomable Depth

John T. Gast a.k.a. Henny Moan’s debut album is somewhat an indescribable electronic music album, as it always should be for the releases that are done from μ-ziq’s label Planet Mu. Prior to this release, his name may only had appeared as a co-producer in Dean Blunt & Inga Copeland’s (a duo known for some releases from Hyperdub, and also as Hype Williams - may have seen their name in a South African dance music remix album, “Shangaan Shake” (2012) along with producers such as Actress) album, “Black is Beautiful”. His album may well conduct Dean Blunt & Inga Copeland’s experimental aspects and moods of Downtempo, but I felt there should be something more to expect from his personal work.

Black vapor of heathen waveringly looms towards you in the opener of the album. “Infection” which follows, keeps on replaying a mournful melody of a spell dragging Acid and Dub by its side, and even in the only danceable “Congress”, coils whine and recurve making sounds of insanity as if implying more aberrance to come forth. Even Dubstep rhythms of “Ceremony” flutter like military funeral drum beats, and an old harmonium thickens the shrubs of sorrow in “Green”. While “White Noise / Dvs” that respires with white noises is quite sympathetic as New Order’s “Regret”, free of all dark aspects. A Techno track, “Claim Your Limbs” bursts out rib-distorting beats as Industrial strikes and clangs boost them up, until you get muddled in a whirling consciousness, and finally find yourself captured amidst the universes of stars and atoms in “Sedna”. “White Noise (Reprise)” sounds like the end of the journey of confusion, and sinks you drowned in a darkness of slavery. Then suddenly awakened by “Torch”, you will find yourself captured in a rotating magnetic field, so strong that it paralyzes the whole of your body, but only leaves you to hear sweet birds chirping like in a dream. It is all like being swallowed into an odyssey, moving through a soup of electrified Drone, always bearing a feeling of melancholy in your heart. But, all tracks are so short, all you can get here are mere aftertastes of everything; so should the album be called as “Excerpts”.

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Quadra a.k.a. Hiroshi Watanabe /Complete Selection 95-07

Released: June, 2016



↑アルバム未収録のQuadra名義曲 Track not included in this album


日本からデトロイトへ

日本では古くは1997年くらいにコナミが展開したアーケード系の音楽ゲーム「beatmania」(DJの真似事をするようなゲーム)に楽曲提供をしていたことでも知られるQuadraことHiroshi Watanabe。90年代の日本の多くの電子音楽系のアーティストはテレビゲームの音楽制作を足掛かりにしてキャリアをスタートさせるケースが多いが、彼はそれ以前からクラブミュージック界での活動があり、「beatmania」はそこからのテレビゲームへのアプローチ探究のようなものであったとも言えそうだ。Quadra名義での彼は、日本のテクノレーベルFrogmanからアルバムを出すまでになり、その後2000年を迎えて以降はKaitoとして、あのKompaktからデビューを果たす。Kaitoとしての認知度はもはや言うまでもなく、Kompaktのコンピレーションシリーズでも常連の顔となっている。ただ、更に彼の名を世界に知らしめることになったのが、あのデトロイト・テクノの父であるDerrick MayのTransmatより日本人として初めてのアルバムのリリースが実現してからだ。それは単に彼のネームバリューを高めたということだけではなく、QuadraからKAITO、そしてHiroshi Watanabeの音楽の中に一貫して流れる美しい旋律の光の糸が現在進行形のデトロイト・テクノの体系にスポッとはまったという意味においても価値があると思う。

本作はそんな彼の初期の作品を集めた2枚組アルバムで、1枚は97年にFrogmanからリリースされたQuadraのアルバム「Sketch from a Moment」で、比較的ハードなテックハウスなビートの曲が多いが、彼らしい麗美なメロディーが全体を流れ続ける。2枚目は95年のいかにも「beatmania」っぽい楽曲からKaitoのディープなテックハウスに通じるような楽曲までが収録されている。こうやって通して聴いてみると、どの曲を取っても結局、彼がTransmatの宇宙に辿り着くべくして辿り着いたということを改めて感じる。Hiroshi Watanabeの「Multiverse」が気に入った人にはオススメする。






Japan --> Detroit

In Japan, Quadra a.k.a. Hiroshi Watanabe may well be known for providing music for “beatmania” (a play-like-DJs game for arcades that may be known as “HipHopMania” in the U.S. and “beatstage” in other countries outside Japan) back in 1997. It is quite common in Japan to find electronic music producers who have started their carrier by creating music for video games mainly in the 90’s, but he has been active already in club music scene before then, and it may be said that it has been rather like a quest for him to work on video game music. As Quadra, he then later manages to release an album from a Japanese Techno label, Frogman, and by 2000, he succeeds in releasing a debut EP from Kompakt under an alias, Kaito. Kaito should be more familiar to many people, for this name frequently appears in Kompakt’s compilation albums. However, what made his name spread out internationally was for his album being released from Transmat (the label run by Detroit Techno’s father, Derrick May); and also for him being the first and the only Japanese artist who has been allowed to do this. This fact is not a big deal only for making him popular, but is meaningful in the sense that it explains how shiny strings of euphony that flows consistently throughout the music of Quadra leading to Kaito and Hiroshi Watanabe, fit comfortably into today’s Detroit Techno’s edifice.

This 2CDs album consists of Quadra’s early works. Disc 1 features his first album, “Sketch from a Moment” (released from Frogman in 1997), mostly filled with rather a hard Tech-House style tracks being stringed through, from the beginning to the end, by his characteristic elegant melody lines. Disc 2 starts with a track that has been released in 1995, and sure should it sound like one of those “beatmania” music, then leading to some deep and Kaito-ish Techno tracks by the end of the track list. By listening to all of these, I should admit that every single track proves well that he has been made for and also deserves reaching to the macrocosm of Transmat. If you find Hiroshi Watanabe’s “Multiverse” right for you, you should like this album too.


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