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Gas / Box

Gas / Box gasboxgraph.jpg
Released Date: October, 2016


伝説のGasのボックス再登場

Kompaktの創立メンバーでもある、Wolfgang Voigtが1990年代後半にグリッチ系の作品を多く出して来たMille PlateauxからGas名義でいくつかのアルバムをリリースしている。それらGasのかつてのリリース・アルバム4枚がリマスターされ、2008年にはKompaktより「Nah Und Fern」というタイトルのCDボックスでリリースされた。それから8年が経ち、今回はヴァイナル形式の3枚のアルバムとレア音源をまとめたボックスがリリースとなった。「Nah Und Fern」には、「Gas」「Zauberberg」「Königsforst」「Pop」の4枚が封入されていたが、今回は「Zauberberg」「Königsforst」「Pop」の構成となっている。ただし、「Nah Und Fern」では当初リリースされた「Königsforst」のヴァイナル盤から2曲がドロップアウトされており、今回のボックスでは、この不足分の2曲も含まれている格好だ。そして、これらのアルバムの他に同梱されているのが、いわゆるレア音源であるが、1曲目の「Tal 90」は、かつてKompaktの名物アンビエントコンピである「Pop Ambient 2002」に収録されていたエクスクルーヴ・トラックである。ストリングスが緩やかに漂う、暖かみのあるアンビエントだ。そして、もう1曲は1999年にリリースされた12インチ「Oktember」のロングバージョンで、こちらは緊迫感と重量感のあるダブテクノながら、後半はクラシカルなカオスに至るという美しい1曲だ。このボックスセットは、各方面で品質の面で色々と言われているようだが、確かにレコード盤面に指紋というか人の指の跡があったりするのが、少々気になった。封入のブックレットには森や木の写真を水彩画風に画像加工しているグラフィックが延々印刷されているだけなので、それほど感動するものでもない。全般的に素晴らしいボックスとはいえないが、「Königsforst」がフルでリマスターされたものが聴けるだけで、個人的にはOKだ。

▼BOX SET▼
Zauberberg (3×Vinyl LP)
Königsforst (3×Vinyl LP)
Pop (3×Vinyl LP)
Oktember (1×Vinyl 12”)
Booklet
Zauberberg (CD)
Königsforst (CD)
Pop (CD)
Oktember (CD)







Legendary Gas in a Box Again

Kompakt’s co-founder, Wolfgang Voigt under the alias Gas has had few album releases from Mille Plateaux, known for many Glitch record releases in late 1990’s. Four of those Gas’ albums were being remastered, and were packed in a box titled “Nah Und Fern”, for a release by Kompakt in 2008. Eight years from then, three of the albums are now being pressed in vinyls, put together with another rare tracks in a box for another special issue. “Nah Und Fern” was a collection of the four albums: “Gas”, “Zauberberg”, “Königsforst”, and “Pop”, and this new box now consists of “Zauberberg”, “Königsforst”, and “Pop”. While “Nah Und Fern” had dropped out two tracks from the original vinyl version of “Königsforst”, this box includes the very two of the missed out ones. Adding on to these albums, rarities are also being included. One of them is a track called “Tal 90”, which is a track that has been included exclusively in Kompakt’s well-known Ambient compilation, “Pop Ambient 2002”. It is a warm Ambient track in which strings sound gently in the whole flow. Another one is a long version of “Oktember” (EP released in 1999), which is a DubTechno track bearing a good degree of tension and heaviness, but it stretches to some extent of a beauty by going through a chaos of Classical music. I am aware that many things are being said about the quality of this box set itself, and it is true that few fingerprints found on the vinyls did bother me also. Even the booklet inside is not so much appealing, for all you find are pages of printed graphics of watercolor-filtered photos of trees and forests. The product as a whole may not be splendid as may have been expected, but I am fairly happy as far as the full version of “Königsforst”, being remastered is finally available now.

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Stefan Jós / Primitives (2015)

Stefan Jós / Primitives (2015) stefanjosgraph.jpg
Release Date: May, 2015


ガラス玉演舞

カナダ・モントリオールのミュージック・コンクレート作品などでも知られるDevon HansenはLotideとしても、いくつかのエクスペリメンタル作品をリリースしているが、今回はStefan Jós名義でフロアを意識した初のフルアルバムを日本のレーベルからリリースした。全体としてはミニマルな曲が多いが、全ての曲に潜む静寂とガラス玉の雫が滴り落ちるようなきらめきは、D. Hansen名義でのいくつかの実験的な作品の中にも見られる彼ならではの輝きのように感じる。小さい球体が真空の中で蠢くRicardo Villalobosにも似ている軽快さのなかに、偶然性をもってつながる未知なる光の粒を感じ取れるのがStefan Jósともいえよう。

まずは、いかにも彼らしく、ヘルマン・ヘッセのガラス玉が実験室のフラスコの中で跳ね回るような「An Introduction To Entomology」でアルバムは幕を開ける。続く「Trouble In The Common」でもガラス玉のダンスは健在だが、ややインダストリアルな重い空気が漂うなかでもディープハウスの心地よさがあるのがいい。やがて、音のオブジェでも見るかのような曲が続き、「Smack (Again)」では細い電磁束の上に雨漏りの水が不規則なリズムで落ち、「Grotto Erotica」においてはそれが、エスカレートし、この世の全ての電子線に雨粒が堕ち、シンフォニーを奏でているかのようだ。「Vandal Eyes」は自然界の音を排除した異空間に静かにダブテクノが染み込んで来たところにVillalobosの幻が姿を現すような馴染み深さがある。ただ、いずれの曲も、計算されたミニマルのようでありながら、不思議な偶然の連続のように感じるのが不可解で魅力的だ。








Glass Bead Dances

Devon Hansen from Montreal, Canada is known for several releases of Musique Concrète works, as well as for few of Experimental works under the alias of Lotide. This album is being released from a Japanese label, under another name, Stefan Jós, and is an album rather being more conscious on dance music styles. Most of the tracks are Minimal tracks, hidden within are solemn silence and glitters of dripping glass bead drops, that all look familiar and brilliant in many of D. Hansen’s Experimental works. Stefan Jós’ world is somewhat similar to Ricardo Villalobos’ vacuum space where minimal globules squirm around, except you may sense light particles of something you have never seen before, all stringed up in a line by coincidences.

It is just like him having Hermann Hesse’s glass beads bouncing in flasks in a lab for the opening track, “An Introduction To Entomology”. Glass beads are still there in “Trouble In The Common” as it follows, but here I find a slight Industrial heaviness dwelling within a fair pleasantness of Deep House. Then follow are tracks that are like seeing some art sculptures of sounds: fine electromagnetic fluxes are being beaten by roof leaks dropping randomly on to them in “Smack (Again)”, and this effect is being amplified in “Grotto Erotica”, to some extent where you find raindrops falling to every electron rays in the world, as if playing a symphony. While “Vandal Eyes” seems familiar, for Villalobos’ apparition appears in a DubTechno-saturated dimension where all natural sounds are being dismissed. Yet, the album may sound as a bunch of well calculated Minimal tracks, it is apparently like having miraculous coincidences coming one after by another, well enough to make it sound incomprehensible and charming as a whole.
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