Steve Stoll / Solo in Place


Release Date: January, 2015
環境に折り重なるテクスチャー
かつては、あのKMFDMにも参加し、90年代にはnova muteなどからミニマルテクノ作品をリリースしていたSteve Stollだが、2000年以降はPete Namlookなどの作品をリリースして来たアンビエント系のレーベル、Fax +49-69/450464からのリリースが続いていた。彼の音楽は、聴き手を風景で包み込むようなアンビエント・ミュージックというより、どちらかというとThe Future Sound of London(以下TFSOL)のように、世界を取り巻くあらゆる雑音で精神世界への探究を促してくれる、そんな音楽に近いように感じる。ただ、TFSOLが日常的なリアリズムに近い音を多用するのとは違い、こちらではインダストリアル・ミュージックにあるような錆びついた機械の雑音や、見知らぬ星の沼地にはまったときに周りに立ちこめる電子や異星体の気配の音が、全体の世界観を形成している。その美しさは映画「アバター」でホタルのような生き物がキラキラ光る森の中の風景のようだし、また、その不気味さはTFSOL的なアブストラクト感から来るものにも似ている。
このアルバムについて彼は、自分の周りを取り巻くあらゆる自然音に、それを付け足すような感覚で聴いて欲しいとも言っている。つまり、ヘッドフォンで聴くのではなく、スピーカーから音を流し、聴き手の置かれた環境の音とアルバムの音が折り重なる感じを愉しんで欲しいということらしい。アルバム中でNina Kravitz(今、話題の美人ロシアンDJ)が参加する曲であっても、彼女の声は、その場に棲息する妖精の羽音のように密やかだ。また、前作の「Praxis」ではアトモスフェリックな世界をひとつの長い作品とし、1枚のアルバムにまとめあげていたのに対し、本作では「Touches of Light」以外の大半の曲は2~3分程度の短い曲となっている。これは、本作がひとつの作品として自己完結するBGM的なアンビエント・ミュージックとは異なるものだということを表しているようにもとれる。あくまで連続的に流れるのは、聴き手が置かれる環境での自然音であり、そこに起伏や色彩を与えるのが、その上を流れる長尺のアルバム曲ということなのだろうか。彼が目指したかったのは、我々がよく知るアンビエント・ミュージックの完全形とは、少し違った環境効果なのかもしれない。
Textures Layered on to the Environment
Steve Stoll was once a member of KMFDM and had some Minimal Techno records released from nova mute in the 90’s, but since 2000, his releases are often done from Ambient oriented label, Fax +49-69/450464 which is known for releasing Pete Namlook’s records. Yet, I feel that his music is not something like that of Ambient music that embraces the listeners by its atmosphere and panorama, instead it is more close to The Future Sound of London’s (TFSOL) music which enables you to explore your own spiritual worlds by making you go through various environmental noises that dwell in their music. Except, while TFSOL’s music deals more with daily noises of realism, Steve Stoll’s music features noises of rotten machineries such found in many Industrial music pieces, and also makes you feel mysterious traces of electrons and aliens dwelling around an unknown planet’s swamp in which you are stuck. The beauty of his music is as seeing firefly-like creatures blinking in Avatar’s forests, and the eeriness of it resembles to what emerges from the abstractness of TFSOL’s music.
Steve Stoll recommends us to listen to the album as an addition to natural sounds that may surround us, listeners. In other words, he encourages us to listen to it not by headphones, but through speakers, so it becomes possible for us to hear the album’s music being layered on to environmental sounds that surround us. Even Nina Kravitz’s vocals featured in few tracks of the album sound sub rosa, like an inhabitant fairy’s hum. Also, most of the tracks in the album are short tracks of 2~3 minutes except for “Touches of Light”, while in the case of the previous album, “Praxis” he had one long track to complete the atmosphere of the album. This fact shows that this album is slightly different from many of Ambient music albums that are like albums that consist of self-contained background music. Only those that flow seamlessly are natural sounds that surround us, and those that add textures and colors to such environmental sounds are the album’s short and long tracks that flow and layer over them. By this album, Steve Stoll might have wanted to create a different kind of an environmental effect, something that may diverge from what we usually find in finished forms of familiar Ambient music.
スポンサーサイト