スポンサーサイト

上記の広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。
新しい記事を書く事で広告が消せます。

【ART】Akira Yamaguchi 山口晃

【ART】Akira Yamaguchi 山口晃


イニシエとミライの混沌

先日、NHKの番組で山口晃の特集をやっていたのを見た。彼の絵は特別難解で哲学的な絵だとは個人的にも思っていないし、ときにマンガ的な雰囲気も持ち合わせているので、簡単に言えば、日本人から見ても、外国人から見ても、「クール・ジャパン」的な画家のひとりと言えるのかも知れない。一見すると、浮世絵や大和絵のような世界の中に、現代の日本を象徴するような建物や乗り物が混在する。日本の都市や風俗が今昔一体となった形で、気の遠くなるような緻密さで描かれているのが、見る者を圧倒する。都市、建物、乗り物、侍…そのようなモチーフが時空を超えて有機的につながって行く彼の世界を紹介するにあたり、番組がBGMに流した曲が大きく分けて、IDMの代表的なアルバム「Bytes」からの曲や、デトロイトテクノのピュアな部分にこだわり続けたB12による曲、そして、My Bloody Valentineを筆頭にしたジューゲーの切り裂くようなギター音の曲の数々。IDMの代表的な作品は確かに整理整頓された近未来都市を真空でパックにしたような美しさがあり、山口の描く緻密な都市のパノラマによく似合っている。方や、シューゲーの音楽は、鋭利なギターが躍動と陶酔の中で乱舞する音楽で、これは、山口の作品の中の侍のモチーフの躍動を表現しようとして採用されたのかも知れない。ただ、もし自分が選曲できるなら、侍の刃の躍動には、細野晴臣の「源氏物語」にあるような日本の古典楽器の奏でる鋭い音色にエレクトロニクスが介在するような音楽が似合うと思うし、それが次第にAutechreの「Quaristice」と混ざって行くような感じになれば、なお彼の描く都市風景のカラフルさも伝わったのではないかと思ってしまった。ちなみに、日本でもよく知られるアシッド・ジャズおよびフューチャー・ジャズ・ユニットのUnited Future Organizationの2001年リリースのアルバム「V」に山口の絵は採用されていて、彼の作品にある新旧の混沌とした感じが確かにフューチャー・ジャズとも呼応しているようにも感じる。いずれにせよ、彼の作品は古典的な日本画のように見えて、実に電子的な音楽との親和性があるようにも思え、個人的には気に入っている。








Mushes of the Old and the New

I have seen a TV show featuring a Japanese artist called Akira Yamaguchi few days ago. I particularly do not see him as a sort of a sophisticated and philosophical artist, but rather like one of those who may symbolize a so called ‘Cool Japan’ concept, for his works often delineate Manga-like expressions. At one glance, his works may look like Ukiyoe or classical Japanese decorative paintings, but he smuggles in many modern imageries (such like skyscrapers, automobiles, and other man-made constructions) in those. And it is quite overwhelming to see such old and new imageries of cities and cultures of Japan being mixed up and illustrated to microscopic precisions. Cities, buildings, vehicles, and samurai are popular subjects that he deals with and he networks them organically in his works. The TV show that I saw has shown such works of his by playing IDM tracks from “Bytes”, pure Detroit Techno tracks of B12, and some cleaving Shoegazer tracks such by My Bloody Valentine in its background. Well known and clean IDM tracks as such indeed sound beautiful as vacuum sealed futuristic cities of perfect orders, and they seem to fit well with Yamaguchi’s precise drawings of city panoramas. And Shoegazer music that has been played along were like those of sharp-edged guitars dancing in ecstasies with full liveliness, and could be imagined that they may have been selected for the program as to go with Yamaguchi’s samurai pictures drawn in full of motion. However, if I were to select music tracks for his samurai works, I will select some tracks from the soundtrack album of an animation film, “The Tale of the Genji” by Haruomi Hosono (a member of Yellow Magic Orchestra). The album consists of tracks that mix Electronic music aspects with sharp sounds of classical Japanese string instruments that may well express razor-sharp sounds made by samurai swords. Also, it could have been even better if such background music tracks were gradually merged with some tracks from Autechre’s “Quaristice”, as to convey some sense of colorfulness found in Yamaguchi’s city view pictures. Incidentally, one of his works is being used as a cover art of United Future Organization’s (a Japanese Acid Jazz/Future Jazz group) album “V” (2001). It may be said that his style of mixing the old and the new links well with the attitude of Future Jazz. In any case, what I really like about his works is that they all seem like classical Japanese pictures at first, but have affinity with Electronic music most of the times.
スポンサーサイト

コメントの投稿

非公開コメント

PROFILE

313UFO

Author:313UFO
LUV 4 ELECTRONIC MUSIC @ TOKYO

New Posts
A Must Buy
Kraftwerk-Rework
Category
Twitter @electro_sonica
Archives
最新コメント
検索フォーム
RSSリンクの表示
リンク
ブロとも申請フォーム

この人とブロともになる

QRコード
QR
上記広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。新しい記事を書くことで広告を消せます。