Quadra a.k.a. Hiroshi Watanabe /Complete Selection 95-07
Released: June, 2016
↑アルバム未収録のQuadra名義曲 Track not included in this album
日本からデトロイトへ
日本では古くは1997年くらいにコナミが展開したアーケード系の音楽ゲーム「beatmania」(DJの真似事をするようなゲーム)に楽曲提供をしていたことでも知られるQuadraことHiroshi Watanabe。90年代の日本の多くの電子音楽系のアーティストはテレビゲームの音楽制作を足掛かりにしてキャリアをスタートさせるケースが多いが、彼はそれ以前からクラブミュージック界での活動があり、「beatmania」はそこからのテレビゲームへのアプローチ探究のようなものであったとも言えそうだ。Quadra名義での彼は、日本のテクノレーベルFrogmanからアルバムを出すまでになり、その後2000年を迎えて以降はKaitoとして、あのKompaktからデビューを果たす。Kaitoとしての認知度はもはや言うまでもなく、Kompaktのコンピレーションシリーズでも常連の顔となっている。ただ、更に彼の名を世界に知らしめることになったのが、あのデトロイト・テクノの父であるDerrick MayのTransmatより日本人として初めてのアルバムのリリースが実現してからだ。それは単に彼のネームバリューを高めたということだけではなく、QuadraからKAITO、そしてHiroshi Watanabeの音楽の中に一貫して流れる美しい旋律の光の糸が現在進行形のデトロイト・テクノの体系にスポッとはまったという意味においても価値があると思う。
本作はそんな彼の初期の作品を集めた2枚組アルバムで、1枚は97年にFrogmanからリリースされたQuadraのアルバム「Sketch from a Moment」で、比較的ハードなテックハウスなビートの曲が多いが、彼らしい麗美なメロディーが全体を流れ続ける。2枚目は95年のいかにも「beatmania」っぽい楽曲からKaitoのディープなテックハウスに通じるような楽曲までが収録されている。こうやって通して聴いてみると、どの曲を取っても結局、彼がTransmatの宇宙に辿り着くべくして辿り着いたということを改めて感じる。Hiroshi Watanabeの「Multiverse」が気に入った人にはオススメする。
Japan --> Detroit
In Japan, Quadra a.k.a. Hiroshi Watanabe may well be known for providing music for “beatmania” (a play-like-DJs game for arcades that may be known as “HipHopMania” in the U.S. and “beatstage” in other countries outside Japan) back in 1997. It is quite common in Japan to find electronic music producers who have started their carrier by creating music for video games mainly in the 90’s, but he has been active already in club music scene before then, and it may be said that it has been rather like a quest for him to work on video game music. As Quadra, he then later manages to release an album from a Japanese Techno label, Frogman, and by 2000, he succeeds in releasing a debut EP from Kompakt under an alias, Kaito. Kaito should be more familiar to many people, for this name frequently appears in Kompakt’s compilation albums. However, what made his name spread out internationally was for his album being released from Transmat (the label run by Detroit Techno’s father, Derrick May); and also for him being the first and the only Japanese artist who has been allowed to do this. This fact is not a big deal only for making him popular, but is meaningful in the sense that it explains how shiny strings of euphony that flows consistently throughout the music of Quadra leading to Kaito and Hiroshi Watanabe, fit comfortably into today’s Detroit Techno’s edifice.
This 2CDs album consists of Quadra’s early works. Disc 1 features his first album, “Sketch from a Moment” (released from Frogman in 1997), mostly filled with rather a hard Tech-House style tracks being stringed through, from the beginning to the end, by his characteristic elegant melody lines. Disc 2 starts with a track that has been released in 1995, and sure should it sound like one of those “beatmania” music, then leading to some deep and Kaito-ish Techno tracks by the end of the track list. By listening to all of these, I should admit that every single track proves well that he has been made for and also deserves reaching to the macrocosm of Transmat. If you find Hiroshi Watanabe’s “Multiverse” right for you, you should like this album too.
↑アルバム未収録のQuadra名義曲 Track not included in this album
日本からデトロイトへ
日本では古くは1997年くらいにコナミが展開したアーケード系の音楽ゲーム「beatmania」(DJの真似事をするようなゲーム)に楽曲提供をしていたことでも知られるQuadraことHiroshi Watanabe。90年代の日本の多くの電子音楽系のアーティストはテレビゲームの音楽制作を足掛かりにしてキャリアをスタートさせるケースが多いが、彼はそれ以前からクラブミュージック界での活動があり、「beatmania」はそこからのテレビゲームへのアプローチ探究のようなものであったとも言えそうだ。Quadra名義での彼は、日本のテクノレーベルFrogmanからアルバムを出すまでになり、その後2000年を迎えて以降はKaitoとして、あのKompaktからデビューを果たす。Kaitoとしての認知度はもはや言うまでもなく、Kompaktのコンピレーションシリーズでも常連の顔となっている。ただ、更に彼の名を世界に知らしめることになったのが、あのデトロイト・テクノの父であるDerrick MayのTransmatより日本人として初めてのアルバムのリリースが実現してからだ。それは単に彼のネームバリューを高めたということだけではなく、QuadraからKAITO、そしてHiroshi Watanabeの音楽の中に一貫して流れる美しい旋律の光の糸が現在進行形のデトロイト・テクノの体系にスポッとはまったという意味においても価値があると思う。
本作はそんな彼の初期の作品を集めた2枚組アルバムで、1枚は97年にFrogmanからリリースされたQuadraのアルバム「Sketch from a Moment」で、比較的ハードなテックハウスなビートの曲が多いが、彼らしい麗美なメロディーが全体を流れ続ける。2枚目は95年のいかにも「beatmania」っぽい楽曲からKaitoのディープなテックハウスに通じるような楽曲までが収録されている。こうやって通して聴いてみると、どの曲を取っても結局、彼がTransmatの宇宙に辿り着くべくして辿り着いたということを改めて感じる。Hiroshi Watanabeの「Multiverse」が気に入った人にはオススメする。
Japan --> Detroit
In Japan, Quadra a.k.a. Hiroshi Watanabe may well be known for providing music for “beatmania” (a play-like-DJs game for arcades that may be known as “HipHopMania” in the U.S. and “beatstage” in other countries outside Japan) back in 1997. It is quite common in Japan to find electronic music producers who have started their carrier by creating music for video games mainly in the 90’s, but he has been active already in club music scene before then, and it may be said that it has been rather like a quest for him to work on video game music. As Quadra, he then later manages to release an album from a Japanese Techno label, Frogman, and by 2000, he succeeds in releasing a debut EP from Kompakt under an alias, Kaito. Kaito should be more familiar to many people, for this name frequently appears in Kompakt’s compilation albums. However, what made his name spread out internationally was for his album being released from Transmat (the label run by Detroit Techno’s father, Derrick May); and also for him being the first and the only Japanese artist who has been allowed to do this. This fact is not a big deal only for making him popular, but is meaningful in the sense that it explains how shiny strings of euphony that flows consistently throughout the music of Quadra leading to Kaito and Hiroshi Watanabe, fit comfortably into today’s Detroit Techno’s edifice.
This 2CDs album consists of Quadra’s early works. Disc 1 features his first album, “Sketch from a Moment” (released from Frogman in 1997), mostly filled with rather a hard Tech-House style tracks being stringed through, from the beginning to the end, by his characteristic elegant melody lines. Disc 2 starts with a track that has been released in 1995, and sure should it sound like one of those “beatmania” music, then leading to some deep and Kaito-ish Techno tracks by the end of the track list. By listening to all of these, I should admit that every single track proves well that he has been made for and also deserves reaching to the macrocosm of Transmat. If you find Hiroshi Watanabe’s “Multiverse” right for you, you should like this album too.
スポンサーサイト