Andy Stott / Faith in Strangers


Release Date: November, 2014
脱皮
「We Stay Together」ではインダストリアル+ダブテクノで、ザラザラとした攻撃的なモノトーンの世界のミニマル・ダブを展開し、「Passed Me By」では、ヴォーカルやトライバル・ビートをダブでズタズタに切り刻んで、”インダストリアル・ヴードゥー”のようなアルバムを出したAndy Stott。この2枚ですっかりダークなダブ・ミニマルの人気者になった彼だが、その後に出た「Luxury Problems」では、そのダークさが半減、天使のような歌声が古代遺跡の岩間から聴こえて来るような雰囲気のアルバムに仕上がっていた。そして、今回のアルバムでは、「Luxury Problems」と同じ女性ヴォーカルの歌声をメインに据えた楽曲が明らかに多くなっており、これまでのAndy Stottらしさも薄れ、歌の要素が強くなった印象だ。ただ、それだけに、これまでにない複雑化された音楽が多く含まれているのも事実といえよう。
まず、アルバムはマチュピチュの天空都市にかかる濃霧を思わせるアンビエントのソフトな雰囲気で始まる。その流れで続く「Violence」は、このアルバムのベストトラックと言える曲で、冒頭の鬱なメロディに、急に凶悪な電気シナプスのような音が世界を切り裂く感じで乱入し、Autechreの「Oversteps」の「ress」を聴いたときのような気持ち悪さを感じさせる。そして、そこに隔離病棟の女性の歌声が合流し、後半はインダストリアルな轟音ビートがロックな盛り上げを作り上げている。虚弱さと凶暴さの対比が強烈な1曲だ。そこからヴォーカル曲2曲を挟んだ「No Surrender」もAutechreの片鱗を感じさせる複雑な曲で、この辺りから激しい曲が続く。「How it was」は唯一、これまでのAndy Stottのような強烈なダブ曲で、タイトル通り「かつてはこうだった(が、これからは違う)」ということを言わんとしているような…そんな曲でもある。続く「Damage」はAndy Stott版ジューク/フットワークで、「Faith in Strangers」は90年代のエレクトロニック・ポップ・ユニットのSaint ÉtienneをAndy Stottがリミックスしたような曲。最後はノンビートで、Nicolas Jaarをもっと不気味にしたような曲「Missing」で閉めくくっている。
本アルバムの曲は、どれも歌の要素が増えた分、複雑化し、エクスペリメンタルな側面が強くなったように感じる。そして、確かに「How it was」という曲が象徴しているように、Andy Stottはこれまでのスタイルからの脱却を模索しているようにも思える。彼の次のステップに期待したい。
Ecdysis
In the album “We Stay Together”, DubTechno and Industrial Music were merged, creating a brutal and monotonous music of sandy texture; then vocals and Tribal beats were chopped in to pieces by Dub effects in the next album, “Passed Me By” which I favor to call it, an ‘Industrial Voodoo’ album. Both have made Andy Stott popular within the dark Dub Minimal world. However, in the following album, “Luxury Problems”, the characteristic dark aspect diminishes for having a female singer singing in many of the tracks, many of which sounding like such having an angelic voice leaking out from cracks of ancient ruins. The same angelic voice echoes in most of the tracks of his new album, “Faith in Strangers”; the album focuses more on to songs sung by her, thus making it sound even more unlike Andy Stott. This, in effect, seems to make the sound structure of the album more sophisticated when compared with those of his past releases.
The album opens with an Ambient track of foggy atmosphere that reminds me of an ancient city on a mountain peak, such like Machu Picchu of Peru. Following this silent track, the most impressive track “Violence” crawls out with a depressive melody which suddenly will be fissured by vicious electric synapse -here I find a similar grimness as in Autechre’s “ress” from the album “Oversteps”- followed by a female voice singing in her isolation ward, and then Industrial roars and beats make the track rock and roll in the end. You can see a distinctive comparison between weakness and brutality in this track. Having two songs in between, “No Surrender” which is another track partially resembling Autechre, breaks in to start off the harsher section of the album. “How it was” is the only track in the album that pumps out the characteristic Dub sound of Andy Stott. Is it like him saying that this kind of music is something of the past, therefore, naming this track as “How it was”? The following track “Damage” is like an Andy Stott version of Juke/Footwork track, and “Faith in Stranger” sounds like Andy Stott’s remix track of Saint Étienne of the early 90’s. The closer, “Missing” is another beat-less track which seems like an eerie version of Nicolas Jaar to me.
Due to the fact that singing parts have increased in most of the tracks in the album, every track turned out to be pretty much sophisticated having more experimental aspects. If “How it was” should be a symbolic track speaking out for him, then it might be that Andy Stott is now groping for a new style. Let us see how things go.
スポンサーサイト