fc2ブログ

Shinich Atobe / Butterfly Effect

Shinich Atobe / Butterfly Effect atobegraph2.jpg
Release Date: December, 2014


地平線に浮かぶ機械片

Shinichi Atobeは2001年にBasic ChannelのサブレーベルChain ReactionよりEPを1枚出して以降、リリースの途絶えていた日本人のアーティストだ。このアルバムは彼としては初のアルバムとなるが、あのDemdike Stareが彼に関心を持ったことから、彼らのレーベルからのリリースが実現したらしい。新しい曲のほか、彼が作りためていた古い楽曲もなかにはあるようで、確かに、単なるダブテクノのアルバムとは違う印象のアルバムとなっている。

このアルバムで特徴的なのは、4分を超えない比較的尺の短い曲は、いずれも、グリッチやインダストリアル、ダブなどの要素を踏まえた無機的な世界観の曲で、それらが尺の長い曲の間にジングルのように挿入されているということ。そして、それに対して、尺の長い曲はいずれも、柔らかさや軽快さを持ったダンス寄りのナンバーになっている。アルバム冒頭の3分半の曲「Free Access Zone 1」も、雪深い夜道で雪を踏みしめながら歩くような柔らかいダブテクノに、軽めな機械音の反復がアクセントとして使われている曲だが、それは次に来るアルバムタイトル曲への導入曲のような印象を受ける。その他では、プールの底に沈んだスピーカーから音飛びするレコードがノイジーに鳴っているような「Free Access Zone 3」、大きなロボットの足音がメガトン爆弾の爆発のような迫力で迫る「Waste Land 2」、Andy Stottの「Passed Me By」のようなダブ感のある「Free Access Zone 6」など、もう少し尺が長ければ、それらだけでもアルバムが構成できるような特徴的な曲が挿入されている。

そして、尺の長い曲としては、アルバムのタイトル曲「Butterfly Effect」が12分に迫る長さで、それはダブテクノというよりは、蝶がふわふわ飛ぶような軽快さのあるハウス風なナンバーになっている。続く「Bonus Break」では坂本龍一の何かのサントラにあったような弦楽器のフレーズが反復するなか、無数の蛾のロボットが蛍光灯にぶつかるようなグリッチ音が立体的に展開され、「Waste Land 1」は、このアルバムの中で一番スペイシーな曲で、暗黒星雲の交響曲のようだったりする。また、「Free Access Zone 2」はビンの中で電子のハエがディープハウスで踊っているような軽妙さで、「Free Access Zone 5」に至っては、独特の浮遊感とノイズ感は残しつつも、UKガラージのフレイヴァーを意識した感じになっていて心地よい。終盤の「Free Access Zone 7」では、やっと柔らかいダブテクノの地平線が姿を現すが、鼓笛隊の乾いたドラム音が介入して、独特な緊張感を作っている。

このような短い曲と長い曲が混在するこのアルバムでは、全体としてはディープハウスの持つ柔らかな時間の流れと、objektの曲にも通じる神経を逆なでするような硬質な瞬間が共存するかのようだ。それは優しくも、鋭利なダブ・ワールドのように思え、確かに日本人好みの出来になっているようにも感じる。





Mechanical Bits Floating at the Horizon

Shinichi Atobe is a Japanese artist who has been off from releasing his music since the only release made in 2001 from Chain Reaction, a sub label of Basic Channel. It is said that Demdike Stare had interest in him and have made it possible for his first album to be released from their label. The album seems to include many of the old tracks that he had kept in his backdoor, together with some of the new tracks, thus making it something different from a simple DubTechno album.

This album is characteristic in the sense that it consists of relatively short tracks – of under 4 minutes – with bleak air of Glitch, Industrial, or Dub tastes, and they all seem to function almost like interludes between the lengthy tracks that fill up more than a half of the album. And the long tracks appear to be of House oriented tracks having tender and buoyant ether. The 3 and a half minutes opener track, “Free Access Zone 1” is a placid DubTechno track which makes you feel like treading on a snowy road at night, but which also stings your mind with delicate mechanical sounds fluctuating in the air. This even is just an introductory track leading to the album’s self-titled track. The other short tracks are: “Free Access Zone 3” which sounds like noises coming out from underwater speakers playing music from a broken record player; “Waste Land 2” which is the track full of pressure of a mechanical being’s gigantic footsteps pounding like megatons of dynamites bombing the ground; and “Free Access Zone 6” having a good Dub atmosphere like that of Andy Stott’s “Passed Me By”. This way, most of the short tracks are characteristic enough to make up a full line up the album, only if they are of good length.

Now putting eyes on lengthy tracks, the self-titled track, “Butterfly Effect” is as long as 12 minutes which I shall not say, is a DubTechno track, but rather a bouncy House oriented track in which you can see butterflies flying around. “Bonus Break” repeats strings based phrases that remind me of Ryuichi Sakamoto’s some sound track scores, while Glitch sounds of robotic moths banging on to florescent lights buzz around 3 dimensionally. “Waste Land 1” is the track that elaborates the most on galactic sounds, and is like a symphony of a dark nebula. I see electronic house flies in a bottle, all dancing to a Deep House music in “Free Access Zone 2”; and “Free Access Zone 5” is the track on the line of U.K. Garage with Atobe’s characteristic musical factors: buoyance and noisiness. Finally, in “Free Access Zone 7”, a horizon of gentle DubTechno appears, but dry drumming sounds of a drum band interfere the calamity, hence increasing a peculiar tension in the track.

By having such short and lengthy tracks being assorted in the album, it makes possible for the tender time flow as found in a Deep House’s atmosphere and rugged instants rubbing your nerves up the wrong way (somewhat like found in objekt’s tracks) to coexist in this one piece of album. The Dub sound which is gentle, but having razor-sharp bits at the same time is indeed like what would be much favored by Japanese listeners.


スポンサーサイト



コメントの投稿

非公開コメント

PROFILE

313UFO

Author:313UFO
LUV 4 ELECTRONIC MUSIC @ TOKYO

New Posts
A Must Buy
Carl Craig/Detroit Love Vol.2
Category
Twitter @electro_sonica
Archives
最新コメント
検索フォーム
RSSリンクの表示
リンク
ブロとも申請フォーム

この人とブロともになる

QRコード
QR