Atom™ & Marc Behrens / Bauteile


Release Date: March, 2014
狂気か?音楽か?
Atom™は、実に70以上もの名義を使い分け、90年代初頭から活発に活動をしてきたドイツ人電子音楽プロデューサー。90年代後半にラテン音楽に傾倒し、チリへ移住したことでも知られる。これまでに、数多くのアーティストとのコラボ作も出しており、Y.M.O.のラテン・カバーアルバムをセニョール・ココナッツ名義で出した際に、Y.M.O.のメンバーがアルバムに参加したことも、日本では話題になった。最近では自身のレーベルのRather Interestingからではなく、Raster-Notonからストイックなグリッチ作品などもリリースしている。そのAtom™が同じくドイツのアーティスト(ミュージック・コンクレート、インスタレーションなどの作品を多く発表している)Marc Behrensとコラボという形で出した本作は、彼らが1987年から2013年という長い年月をかけて、過去2世紀にも渡る世界各国のコンテンポラリー・ミュージックの歴史をリサーチし、その流れを70分ほどのひとつの作品としてまとめあげたものになっている。
アルバム冒頭から、色々なタイプの音楽の断片が電子音響のスープの中に織り交ぜられ、もちろんラテン音楽も早々にここで顔を出す。途中のヒップホップ的なパートでは、コピーライト(著作権)を揶揄するように、「コピーライト(右)、コピーレフト(左)、コピーセンター(中央)」といったリリックが展開されるのがおもしろい。この「コピーライト、コピーレフト」の言葉は別のパートでも、世界の様々なイントネーションで連呼され、クラフトワークの「Numbers」を連想させる。個人的に一番衝撃を受けたのが、クラシカルな楽器による狂気に満ちた即興演奏にインダストリアルやハードロックの岩石のような音が乱入したり、玩具の音が飛び回ったりするパートだ。また、鳥のさえずりや犬の鳴き声が聞こえる長閑な庭でまどろんでいると電子音の嵐が吹き荒れ、グリッチな破片と共に、ファンク、ジャズ、ダブステなどの欠片が飛び交ったりもする。実に、聴いていて気が狂いそうになるコンポジションだが、クセになるおもしろさだ。
Is it Insanity or Music?
Atom™ is a German electronic music producer who has been active since the early 90’s, and is known for having 70 of aliases. He is now living in Chile, due to his attachment to Latin music since late 90’s. He is also known for releasing collaborative works with various artists, and Japanese listeners may know him well as Senior Coconuts for releasing a cover album of Yellow Magic Orchestra, the album in which the members of Y.M.O. are being featured. The recent records are of stoic Glitch music being released not from his own label Rather Interesting, but from Raster-Noton. For this album, Atom™ collaborates with a German artist (known for works on concrete music and installations), Marc Behrens. They have worked since 1987 to 2013 researching on the history of worldwide contemporary music of the past two centuries, and have woven up a 70 minutes composition that wraps it all up.
From the beginning of the album, I find fragments of musical diversity being mixed in a soup of electronic acoustics, and of course, a Latin phrase greets you at this early stage of the composition. In the part where HipHop is being featured, lyrics such as “Copy-right, Copy-left, Copy-center” are being rapped as if to mock the term ‘Copyright’. This ‘Copy-right’ and ‘Copy-left’ thing goes on in another part where the words are being pronounced in different intonations of various countries, and this reminds me of Kraftwerk’s “Numbers”. What shocked me the most is the part where slabs of Industrial music and Hard Rock suddenly blast the insane impromptu tunes played by classical instruments, then followed by toy sounds fluttering within them. Also, you can hear birds singing and dogs barking in a sunny garden which will be attacked by an electronic sound storm with flying splinters of Glitch music and fragments of Funk, Jazz, and Dubstep. It is indeed a composition of insanity, but is very fascinating.
スポンサーサイト