fc2ブログ

Frank Bretschneider / Sinn + Form

Frank Bretschneider / Sinn + Form sinnformgraph.jpg
Release Date: January, 2015


データのカオス

個人的には、Raster-Notonから2010年に出たアルバム「Exp」のエクスペリメンタルとグリッチのバランスが一番好きだったが、最近はすっかり、エクスペリメンタル寄りになったFrank Bretschneider。今回のアルバムはスウェーデン、ストックホルムにあるEMS Eletronmusikstudionという電子音楽センターにある、BuchlaやSergeといった、ヴィンテージ・アナログ・シンセのセットアップを使い録音され、まさに、膨大かつランダムな電子音の激流を即興的に、あらゆる次元へ変調させて作り上げたカオス・アルバムとなっている。

1曲目の「Patten Recognition」は、イルカの悲鳴のような音のモデュレーションで始まり、細かい電子の泡が淡々と、ときを刻む。続く「Crisis? What Crisis?」では、ブツブツと電子のマイクロ・ビートにオーディオテープが高速回転するような高周波が続き、ほんのりメランコリックな鐘の音が緩やかなスウィング感を与えている。電子波形の乱舞によるフットワーク音楽のような「Fehlfunktion」は、このアルバムとしては即興性が低く、比較的聴きやすい。「Funkstille」では、木やプラスチックの玉が水中でランダム運動をして壁にぶつかっているが、次第にコイルの付いた球体のロボットもその運動に参加するという、マシーン的世界観のダブ空間。最後の曲の「The Machinery of Freedom」では、ミクロのビートが頭の左右を行き来し、脳のマッサージを受けているような感覚になるが、やがて白い密閉空間で電子の異形物質が跳ね回るような狂気に包み込まれる。

このように、流れ出る電子データのカオスを「即興」という名の人為的なカオス操作によって、無秩序であり、秩序のある音楽に仕立て上げることは、一見、20世紀中盤のモジュラー・シンセ系ミュージック・コンクレートの音楽家のしていたことと同じように思われるかも知れない(確かに、どこかで指摘されたように、1960年代に活躍したTod Dockstaderを思わせるような音楽ではある)。ただ、現代のネット社会に溢れかえり、流れ出て来る情報のカオスが、それらに触れる人間によって利用され、カオスにのまれるように拡散されている現実は、60年代の音楽家が「電子データの人為的カオス操作」をしていた状況に、ちょっと似ているようにも思える。そう考えると、この時代に出されたこのアルバムの音楽の解釈はまた、違ったものにもなり得るようにも感じる。ただ、確かなのは、カオスが未だ終わらないということだ。








The Chaos of Data

“Exp”, an album that has been released from Raster-Noton in 2010 is my favorite album which sounds somewhere in between the line of Glitch and Experimental music, but Frank Bretschneider is approaching more on to the side of Experimental music in his recent works. He has recorded his latest album at Stockholm’s electronic music center called EMS Eletronmusikstudion, and has used their vintage Buchla and Serge analogue synth set ups. The album is indeed an improvisation in which a torrent of random electronic data is being modulated to every extent of dimensions until it reaches to a certain state of chaos.

The album opens with a track called “Patten Recognition” which features a modulation of a dolphin’s screaming sound, then is being followed by tiny electronic bubbles counting the time to flow. In the following track, “Crisis? What Crisis?” I hear electronic micro-beats sputtering and audio tapes run in a super high frequency while a slightly melancholic sound of a bell makes the atmosphere swing slowly. “Fehlfunktion” sounds relatively less impromptu, not bad for your ears, for it sounds like a Footwork music of electronic waves dancing madly. “Funkstille” creates a machinic Dub field in which wooden and plastic balls together with round robots with coils bounce randomly in a water tank. I feel micro-beats running about back and forth around my head as if my brain is being massaged by them in the closer track, “The Machinery of Freedom”. This track then ends by locking me in to an insanity of a white closed space in which grotesque objects jump around.

As for this album, creating music of disorder and order under the name of ‘improvisation’ by arbitrarily manipulating a chaos of electronic data flow may seem equivalent to what has been done by the mid-20th century’s musicians of Musique Concrete, those who have used modular synthesizers (it is true that I have seen a comment pointing out that the music of the album resembles that of Tod Dockstader’s). However, look at what we have in the world of the internet today: the situation of having a tremendous amount of information and data flowing around and being exploited and proliferated in a chaos by people encountering them; this may be thought to be analogous to the situation in which musicians of the 60’s (like Tod Dockstader) have ‘manipulated electronic data arbitrarily and in a chaotic manner’. If thought in this sense, this album of our generation may be interpreted in some new way. But, there is no doubt that the chaos remains ceaseless still.


スポンサーサイト



コメントの投稿

非公開コメント

PROFILE

313UFO

Author:313UFO
LUV 4 ELECTRONIC MUSIC @ TOKYO

New Posts
A Must Buy
Carl Craig/Detroit Love Vol.2
Category
Twitter @electro_sonica
Archives
最新コメント
検索フォーム
RSSリンクの表示
リンク
ブロとも申請フォーム

この人とブロともになる

QRコード
QR